بطاطين من فينيسيا
ذكرياتي 79
كان من المستحيل ان مامتي تطلعني رحلة لان انا كنت مرووشة زي ما كانت بتقول لي ومرووشة زمان مش زي روشة دلوقتي ابسلوتلي بالعكس معناها ان انا مش مركزة و كل حاجة ممكن تبوظ مني وانا كنت كدة بحقيقي ودي من علامات عبقريتي الفزة
يعني مثلا مش ممكن افكر في ابعاد اي حاجة قبل ما اعملها ، مثلا ممكن احب اركب العربية و ما اقفلش الباب اللي لما تمشي علشان اشوف الرصيف وهو بيتحرك ، ممكن اسيب كل اللي في ايدي مهما كان مهم ومهما كان غالي لاني لازم اجري بسرعة علشان ادخل اوضتي اول واحدة قبل اخواتي
ممكن تقع مني الكوباية علشان لازم المس اخويا وهو ماشي لانه لمسني قبل الاكل و لازم اكون آخر واحدة لمست
في النهاية مامتي وافقت وانا في بكالوريوس ان انا اسافر في رحلة وهي رحلة في مركب عبارة حتروح ايطاليا و اليونان ووافقت لانها مع واحدة صاحبتي من النوع الراكز التقيل اللي عمري ما شفتها بتهزر اساسا والصراحة ولا بتتكلم من اصلة ، هي سايبالي الموضوع ده انا ادوس فيه براحتي
الرحلة دي قامت من اسكندرية و نتيجة خبرتهم السابقة لي في موضوع المادة ما رضيتش مامتي تديني فلوس كتير لان انا ممكن اجيب بيهم كلهم كوتشينة علشان عجبتني مثلا
طلعنا المركب انا وصاحبتي و اخوها و اتعرفت على واحدة تانية و اخوها وكنا بقى نظام متوصي علينا وقاعدين درجة اولى ممتازة وكل اللي معانا ناس تمام التمام منهم والله والله صفوت الشريف ، بس على مين انا مش اساسا ما بعرفهمش من بعض و كلهم مهمين.
في الرحلة دي كنت طالعة معايا فلوس علشان اشتري شوية لبس حلوين و اتفسح ولان مامتي عارفة ان انا ممكن اضيع الفلوس زي زمان فقالت لي
- هاتيلي بطاطين
- نعم
- بطاطين
- نعم
- بتشاتشييييين
- حاضر
رحت في المركب وهي فول بورد وفضلت مش عايزة اصرف مليم ، ما انا مش عارفة البطاطين بكام الايام دي
المهم وصلنا فينيسا و انا بقى اللي بافهم طلياني فيهم و بقيت اوديهم لمحطة القطار ونوصل لفينيسيا واحنا في المحطة قلت لاصحابي
تيجو نتكلم عربي ونستخدم الحروف الصعبة علشان نعقد الناس في القطار
قعدنا نتكلم ولقينا ان كلامنا سهل فقلتهم
قطع ، ردوا ضغق ، وهاتك يا قاف و عين و غين لغاية لما وصلنا
هناك لقينا فيه محل جزم حاطط برة شباشب و صنادل و دخلنا فلقيت اخو صاحبتي بيقول لي تعالي لحسن الست البياعة الغبية بتسألني حاشتري الفردتين و الا فردة واحدة من الشبشب
استغربت جدا لان ازاي واحد يشتري فردة شبشب واحدة
رحت لقيت البياعة ماسكة الشبشب اللي جايبة و بتقول لي
هو جايب فردتين يمين
هو عايز الفردتين الشمال بتوعهم و الا عايزة شبشب واحد بس
وطبعا ضحكنا للصبح على سوء التفاهم
اكمل الرحلة بعدين
تعليقات
إرسال تعليق