في المدرسة مش لازم تحلم



ذكرياتي 80
اليوم اول يوم في مدرسة جديدة وانا بالضبط غيرت بتاع 11 مدرسة من الحضانة للثانوي لما بقيت لما ادخل المدرسة ابص حواليا و اقعد بتاع اسبوعين مستكنة في مكاني و بادرس الموقعة وكلها شوية و ابتجي النشاط الغير عادي بتاعي وهو عبارة عن حركة مستمرة و معاكسة للكل و نكتة اليوم وعملت ايه امبارح و حاشوف مين النهاردة وانا متأكدة من ان كل واحد قعد معايا شوية في اي وقت في حياتي حيكون عرف كل حاجة حوالي من اول ماما بتحب تاكل ايه لغاية انا اتخانقت امتى مع البواب وياريت ما ننساش طنط انجيل جارتنا كمان
في مدرسة من المدارس في طرابلس الغرب او عاصمة ليبيا ووالدي كان مستشار النائب العام و رئيس نيابة المحكمة العليا و حاجة ابهة وانا بقى ليا وضع و محدش يدوس لي على طرف بقى ولكن مفيش مانع ان شطارتي مساهمة في الموضوع وكنت باذاكر كويس ولكن في ليبيا الصراحة كنت باجيب نمر اسهل من مصر كتير لان البنات هناك مش بيموتوا نفسهم في المذاكرة زي مصر واهاليهم مش بتزعل لما ما يجيبوش نمر زي مصر
في ليبيا لو حلمت بالرسول عليه الصلاة و السلام فمن المطلوب انك تمتنع عن الكلام لمدة 3 ايام وانا لغاية دلوقتي مش عارفة السبب ولكن ده موروث عندهم من زمان و علشان كدة كنت لما يكون عندنا حصة نصوص في اللغة العربية وكلها حفظ وانا في الحفظ سيئة جدا جدا جدا جدا ، وحل تلك المشكلة ان يوم التسميع اصوم عن الكلام كاني شفت الرسول عليه الصلاة والسلام في المنام وبعد حصة النصوص اعيش حياتي عادي وطبعا كررت الموضوع لما باظ مني و اصبح المدرس يقف قدامي و يقول لي سمعي النص وانا اشاور والبنات تقول دي صايمة عن الكلام وهو يقول افطري وتنتهي ان منظري يبقى مش حلو واضطريت ان كل حصة نصوص افعد قبل الحصة ماسكة اول البيوت بتوع الشعر علشان اعرف اكمل عليهم
انا لغاية دلوقتي ما حلمتش ولا مرة بسيدنا محمد ونفسي تحصل لي مرة واحدة في حياتي واصوم عن الكلام بصحيح

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مين عايز شكولاته الا كوكا

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

يامرايتي يا مرايتي