اول محاضرة في هندسة




ذكرياتي 78
انا واحدة جاية من الدار للنار فاكرة ان كلية الهندسة لعب و كل صلتي بالكلية افلام الستينات والناجح يرفع ايده وحسن يوسف بقى زميلي و ادور على حد شبه اي حد من الممثلين مفيش خالص
سكشن 29 فيه 4 بنات و الباقي دخلنا في محمد بقى واديله محمد حوالي 6 والا 10 سكشن كاملين
وكلهم من المحافظات و الأقاليم وانا في وسطهم واحدة لابسة ميني جيب او بنطلون وكان البنطلون على ايامنا (في الريف) يعتبر استرجال يعني عاملة نفسها راجل وانا الصراحة مكنتش معتبرة ان الموضوع ده شتيمة
خلصت السكشن الاولاني و انا حاسة اني تحت ميكروسكوب وجريت على المحاضرة الاولى في حياتي وكانت محاضرة فيزياء ودخلت المدرج الكبير بتاع اعدادي كلية وفيه م يقلش عن 600 نفر وكلهم بيدخلوا و يطلعوا و انا واقفة مستنية الدنيا تفضى علسان ادخل لكن ميييين المهم ان انا في الآخر لقيت مكان بين اتنين بنات ورحت قاعدة في وسطيهم وكانوا اسمهم ماري و لوسي وهم زي القمر من اصل يوناني بس حسيت ان اقدر اتكلم معاهم
دخل الدكتور المدرج وانا قاعدة في الآخر و مش شايفة الا راجل من بعييييد عامل زي الجندي بتاع الشطرنج
يا دوبك باين والسبورة من وراه قد الكف و ماسك في ايده جهاز قد علية الكبريت ولقيت واحد من اللي قاعدين و شكلة مخضرم بقاله في الكلية عدة سنوات وقال :
حللو بالكم ده بيشتم
انا عيوني بحلقت و خفت اتهزأ و اتسمرت في الكرسي
المهم ان الدكتور قعد يشرح وانا طبعا متسمرة و الاقيه بيقول
شايفين المؤشر بيتحرك ازاي
المؤشر يا مفتري
انا اساسا شايفاك بالعافية
قلت الكلمة دي بصوت مسموع و لقيت اللي قدامي بيضحكوا
راح الدكتور ساكت تماما وبص ناحيتنا و قال
الحمار اللي جنب الحمار اللي حنب الحمارة اللي قدام الحمار اللي جنب الحمارة
كل دول يطلعوا برة
مش حاقولكم ان صفين قدامي طلعوا كلهم برة و انا قعدت ابص في السقف و اصفر لاني اكيد مش حمارة
ودي كانت اول محاضرة

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مين عايز شكولاته الا كوكا

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

يامرايتي يا مرايتي