سوبرمان صديقي الأول و حبي الأخير



ذكرياتي 22
مجلات سوبرمان و سبيدر مان و باتمان و ميكي و سمير كانت متعتنا في اوقات الفراغ ، في الصيف و الربيع و الشتاء و الخريف و كنت اقضي معاهم أجمل ساعات حياتي و خصوصا ان خيالي واسع و بالتالي باعيش في الحلقات و كأني جزء منها
مش عايزة اقولكم ، انا لغاية دلوقتي باحلم ببعض الشخصيات الجميلة بتاعة سوبرمان ، حلم حياتي ، و منتهى أملي اني أكون الفتاة الجبارة وانقذ المظلومين و اودي الحرامية السجن ، و بالذات صلاح الأصلع اللي كل شوية يهرب من السجن
المهم ان اخلاقي الفدائية منبعها في الطفولة هو اني اكون سوبرمان (مان يعني راجل واخدين بالكم مش سوبرجيرل)
المهم ان اخويا الصغير تسبب في عمل حصار جبري على المجلات
ليه
لأنه لبس عباية و بقى يطير من على السرير ويقول :
اونو – دووي – ترى – كواترو
وهوب تلاقيه على الأرض
ولأن والدتي مثقفة ، ولأنها تتبع الاخبار الدولية ، عرفت ان فيه ولد رمى نفسه من فوق عمارته ، علشان فاكر نفسه سوبرمان
ودي كانت نهاية فرقة السوبرهيرو الدولية
و انقطعت بعدها اخبار مجلات السوبر هيرو من البيت و منعنا منعا باتا من قراءتها
و بقيت في الدنيا لوحدي
انا
و اتنين بيلعبوا مصارعة
وبقى الروتين بتاع اللعب انهم يتخانقوا
و اي واحد فيهم يبقى تحت يستنجد بي
و انا لا يمكن حد يستنجد بي و اسيبه (اسوة بسوبرمان)
اروح على طول ماسكة اللي فوق و اشده بالجامد و انا باقول حرام عليك سيبه
يروح اللي فوق عاطيني واحدة ، ألزق على الحيطة
في الحركة دي اللي فوق يتلخم ، فاللي تحت يوقعه ، و يبقى هو فوق
واللي تحت الاقيه بيستنجد بي
وانا طبعا لا يمكن حد يستنجد بي و اسيبه
..................على الحيطة علشان ما اكررش الأخبار
وهكذا
دايما تجيبوني من على الحيطة
النهاية لقيت اني لازم اجيب مجلات سوبرمان و باتمان و سبيدر مان و اخلي الكباتن اخواتي يقروهم احسن من الخناق و اللزق على الحيطة
بقيت اشترت المجلات من مصروفي
و احطهم في الشنطة
و لأني الأولى على فصلي و سوسة وموس فمحدش في البيت يشك ان انا ، اللي هو انا ، باشتري مجلات ممنوعة و اخبيها
بعد كدة وبخباثة احطلهم المجلات في الجزامة بتاعتنا (المخبأ السري جنب الجزم افييه)
و لما نقعد نذاكر المجلات تتحط جوة الكتب و نقراها في السر
و لأن أخويا الصغير بريء فطبعا كل تصرفاته كانت بتدل على وجود مصيبة ما في حتة ما
و في يوم ما طلعتلوش شمس
رجعت من المدرسة و ضربت الجرس و لقيت ماما بتقول لي
هاتي الشنطة
طان طاااااان
(موسيقي رعب تصويرية)
و ضبطت متلبسة و اخذت لي كلام في عضامي عن الثقة
وماما ما بتنساش الأسية ابدا
لكن عايزة اقولكم ، مفيش فايدة
لو فتحتوا الجزامة عندي لغاية دلوقتي ، حتلاقوا فيها ميكي لان سوبرمان مش موجودة في مصر أصلا

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ