بحب المدرسة زي عيوني

ذكرياتي 20

انا من القلائل اللي بيحبوا المدرسة ، كنت باحبها موت زي عينيه و لما يوم ما اروحش علشان عيانة ، تبقى مصيبة لان الدروس فاتت مني و مش عايزة اعقدكم حقيقي لكن انا كنت باحب الهوم وورك و ساعات لما المدرسة تدينا حبة شغل قليل انا بقى بشطارتي احط عليه حبة من عندي (ما داهية لاقعد فاضية والا العب مع اخواتي الصبيان)
المهم انا مرة المدرسة طلبت مننا نكتب درس عربي معين 3 مرات فأنا ما عجبنيش التسيب ده و قررت اعمل عليهم خمسة كمان و عملت شوية دروس اكتر شوية في الحساب بتاع عشرة زيادة و رحت لمامتي قلتلها:
شفتي انا عملت ايه
و الابتسامة مبينة الاسنان كلها و الضروس كمان و مستنية ان ماما تنبسط و تقول لي برافو وإلا حاجة
و لكن
وكالعادة وزي اي طفل مصري
انا اخترت وقت غير مناسب و الله اعلم ماما كانت بتعمل ايه ساعتها
فمسكت ماما الكراسة واعتقد ان ايدها كان فيها عجينة ، أو يمكن طلعتها من الحمام والا جيبتها من عند الجيران والا اكون جريت وراها في الشارع و هي بتشتري حاجة ، اعتقد اني دخلتلها و عندها ضيوف معاويج من اللي بيقولوا ان التعليم ده للستات المسترجلية ، المهم ان انا اكيد اخترت وقت غير مناسب
الحصيلة ان ماما بصيت لي و قالت :
بس كدة
و عطيتني الكراسة مرة تانية
ياااااااه
بس كدة !!!!!
باسسس كيييددددااا !!!
هي مش واخدة بالها ان انا عاملة ازيد من الفصل كله بحوالي عشر حاجات
بس كدة !!!!!!!!
ده انا بقالي ساعة وشي في الكراسة و مش باتفرج على حدوتة قبل النوم في التليفزيون و لا باضِّرب من اخواتي ولا حتى قاعدة ما باعملش حاجة

بااس كدة

حطمت طموحي و احلامي
وما كدبتش خبر
حطيت الكراسة في الشنطة و قررت
لا مزيد من الاعباء و لا مزيد من الكتابة
اليوم خمر و غدا مدرسة
اللي ما يعرفش المثل بتاع " اليوم خمر و غدا امر " ، يبقى يسألني لحسن يحسب اني يومها سكرت واللا حاجة

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ