العصفورة اللئيمة اللي بتقول كل حاجة

ذكرياتي 30
عارفين زمان الأمهات كلهم كان لهم حاجات تنم على ان أطفال زمان سذج و بريالة
• كانت ماما بتقنعني ان العصفورة بتقول لها أخباري في المدرسة أو في أي وقت اكون عملت حاجة غلط و في أي مكان تقول لي العصفورة قالت لي
• و كانت بتقنعني ان الطبق حيجري ورايا يوم القيامة لو ماكلتوش كله
• وكانت بتقول لي ان العيش المحروق بيطول الشعر و ينعمه
وبناءا على الكلام السابق
• لما كنت اعمل اي حاجة غلط ، كان لازم أتأكد من ان الموضوع في مناطق خالية من العصافير
• وكنت بآكل الطبق و أنا شبعانة و استغرب ان يوم القيامة الطبق ده حيطلعله رجلين و يجري ورايا ، لكن ربنا عايز كده و لما ربنا يعوز حاجة بيعملها
أما بقى العيش المحروق ما أقوللكوش ، أكلت منه كميات طلبا لقوة و نعومة الشعر لما صبغة جسمي قربت تسود كلها و كل مرة آكل رغيف فيه حته محروقه أجري جري على المرايا و أهز شعري علشان يهفهف زي مريم فخر الدين و لكن بعد عشرين سنة من اكل العيش المحروق (كنت بأولع فيه وحياتكم) سألت مامتي سؤال متأخر شوية عن حقيقة هذه المعلومة وكان الرد المفجع
ده أنا كنت بأقول كدة علشان حرام ترموا العيش ، ده برضة نعمة ربنا
لا بقى ، مش بعد عشرين سنة ، عيب عليكم يا امهات زمان تقرطسونا و احنا نصدق
المهم ان انا للأسف بقيت باحب طعم العيش المقرمش
وعلى فكرة... أنا مش عبيطة و لا حاجة .. ده شعري بقى يجنن (أصلا محجبة ومحدش حيعرف الحقيقة غير اولادي و أهلي ... وهم ستر و غطا علي)

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ