المرزبة شتيمة من النوع التقيل



ذكرياتي 23
كنا أنا و اخواتي متربيين بصراحة تربية شديدة و مامتي لم تكن تسمح بأي حال من الأحوال بأي تسيب أو اختلال في الأدب المباشر بيننا و بين بعض ، بمعنى ان احنا في السن الصغير كنا تحت حصار أهلي مباشر و مفيش حاجة تتعمل غير متوافق عليها
ولكن ، طيب نعمل إيه بقى لما واحد مننا يتضايق و يتنرفز
الحل ان لو واحد مننا متنرفز يشتم و يقول لأخوه
يا .. مكتب
التاني يقول له ، أهو انت يا .. يا .. صورة
و التالت اللي واقف في النصف يقول لهم عيب كدة يا جماعة ، بلاش طولة لسان
المهم ان الشتيمة دي ما كانتش بتلاقي أي اعتراض من ماما و لا من حد على ما اعتقد
المهم ان أنا كنت أحب اتفرج على اي صنايعي ييجي يشتغل عندنا و ابص عليه وهو بينادي الصبي بتاعه (على فكرة زمان الصنايعي لازم يكون معاه صبي و ينديه يا معلمي أو ياسطى) و في مرة واحد منهم قال للصبي : ناولني المرزبة ياله
و بصيت على المرزبة لقيتها حاجة زي القادوم الكبير و هي كبيرة قوي و قوية
و ليلتها كنت بالعب مع اخويا الصغير وهو مؤدب أدب كبير جدا و الله مش هزار ، ما يطلعش منه العيبة أبدا
يعني ضرب آه
عض ممكن
إلا الكلام ، لا يمكن يغلط
المهم انه لسعني ضربة شديدة جدا فقلت له
بطل بقى ايدك اللي زي المرزبة
و كانت ليلة ... لأنه اعتقد ان الكلمة دي شتيمة
و راح جاري على ماما علشان يبلغها ان انا باشتم
وهو عارف طبعا ان لو ماما عرفت اني باشتم تبقى قصة طويلة لا تنسى مدى الحياة
وصل لماما و بابا و قال لهم :
يعني ايه مرزبة
قالها وهو بيبص علي و عارف ان انا قلبي في ركبتي لأن أنا كمان مش عارفة ، هل المرزبة تدرج تحت بند شتيمة و الا لأ
المهم كان رد بابايا مفحم
المرزبة يا ابني هي حاجة تقيلة قوي كدة ، زي ايدك كدة
هأأأأأأ ، بس خلاص

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ