الأروبة

أكيد اتولدت صغيرة لكن أنا كل ما افتكر طفولتي أحس اني كنت أروبة و باتكلم زي الكبار و زمان كانوا بيسموا الست الكبيرة تيزا زي ما كانو بيسموا الاخت الكبيرة أبلة و الأخ الكبير أبيه ، المهم المسميات دي راحت من زمان انما اللي فاكراه منها دلوقتي هي ان اصحاب مامتي كانوا بيقولولها دي عاملة زي تيزا
عارفين ليه
مرة كانت مامتي معاها أصحابها متلمين و ده كان زمان زي الفيس بوك و التشات ، لازم يتلموا في مكان واحد ينموا و يتكلموا براحتهم ، المهم قالولي تعالي يا كوكا و قوليلنا نفسك تطلعي ايه لما تكبري ، مامتي قالتلي علشان تلحقني
دكتورة و لا مهندسة
انا فاكرة لما بصيت لمامتي وهي لابسة السيغة (المجوهرات بلغة زمان) ، قلتلهم أنا عايزة أتجوز و اقعد في البيت علشان جوزي يجيبلي دهب و فلوس
لا و الأهم من ده لما ضغطوا علي علشان اقول فبصيت لهم بتمعن و قولتلهم
" رقاصة"
طبعا كلهم ضحكوا إلا ماما ، زغرت لي (بصت بشدة بلغة زمان) و عرفت ان الليلة مش حتعدي
و دي كانت نهاية دروس الباليه بتاعتي

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ