مين احلى الغريبة و الا شوربة النابت




ذكرياتي 24
الكحك بتاع ماما كان جميل جدا و له طقوس لذيذة قبل العيد و احنا بننقش و ماما زي ستات زمان مكانش الكحك ده يبقى كيلو و الا اتنين ، لاااااااا
ده صاجات رايحة وصاجات جاية واشي غريبة و اشي بيتيفور
المهم ان الكحك بعد كدة يتحط في صفايح و تتشال لغاية العيد
وفي سنة من السنين ، ماما عملت الغريبة بدري شوية و كان اخويا الكبير بيحبها حبتين و فضل رايح جاي على الغريبة لما في الآخر
آي آي
تلبك معوي والدكتور جه و قال لازم يقعد ثلاث اسابيع ما ياكلش اي حاجة غير شوربة النابت
الكلام ده في الستينات
وماما فعلا بقت تعملنا الأكل و تعمل له هو شوربة النابت
وأخويا الكبير له شخصية فريدة الصراحة ، مفيش حاجة يعملها غير و يحسسك انها حاجة خاصة جدا و جميلة جدا و كان لما يقعد يشرب الشوربة قدامنا و يستمتع بيها و يحكي عنها و يتغزل فيها لغاية لما ريقي يجري و ابقى نفسي ادوقها ، يقوم يرفض بشدة و ينادي
ماما عايزين ياكلوا اكلي
و ماما طبعا تقولنا ، دي عيان سيبوه ياكل على راحته
فضل الثلاث اسابيع ياكل شوربة النابت و احنا نحقد عليه و مش راضي ابدا يخليني ادوقها
المهم بعد الثلاث اسابيع طلبت من ماما تعمل لي شوربة نابت ، قعد يقول لها دي بتتريق علي و انتهت ان انا ما دقتش النابت و فضلت نفسي فيها سنين و الله
و إلي الآن باعتبر ان شوربة النابت تعتبر احلى شوربة و نفسي حد يعملهالي و اشربها زي اخويا الكبير

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ