برضة حتقع حتقع



ذكرياتي

34
كنت طول عمري عندي نشاط زائد و باتحرك على طول و مش باقعد على روحي على رأي ماما، و بالتالي تلاقي الحاجات من حوالي هي كمان في حالة حركة مستمرة و علشان كدة معدلات الهالك عند اهلي كانت غير عادية ، مفيش مانع أوقع الأطباق و اكب السوائل و انا فاكرة مرة كنا جيبنا المكواة بالكهرباء ، احنا بنتكلم على أوائل الستينات يا جماعة يعني الموضوع اسمه اختراع لأن تسعين و تسعين في المية كانوا ما سمعوش عنها لأن مكاوي زمان كانت عبارة عن حديد تقيل جدا و بتتحط على النار و لما تسخن تكوي الهدوم و طبعا أغلب الوقت المكوجي بييجي يأخد الهدوم
المهم ان المكواة دي اللي بابايا جابها من الخارج و شوفوا بقى مين شالها على قلبه ومين دفع جمركها لأن في الستينات البلد كانت مقفولة ومفيش حاجة بتيجي من برة و أنا بسلامتي كل حاجة أحب احط نفسي فيها
و لذلك في يوم ما طلعتلوش شمس زي كل الأيام، ماما شافتني رايحة على المكواة و.....
قبل ما تعترض يا عيني كانت المكواة على الأرض و قاطعة النفس
أنا طبعا بابص حوالي علشان اشوف فيه حد شايفني و الا اروح استخبى و االا اهرب من البيت
ماما جت و بدأ تون صوتها يعلى وهي بتقول
هو انت كدة على طول، مفيش حاجة تمسكيها الا لما تتكسر ، ايدك فيها البركة
طبعا أنا ما عجبنيش الطريقة (هو انا طبعا كنت في نصف هدومي و اتصبب عرقا) و قلت لها :
غصب عني ، أنا مش قاصدة و على العموم ...
..... خلوا بالكم من اللي جاي ......
على العموم ، هي تمنها كام علشان تبقى تخصميها من مصروفي
قالت لي ماما :
تلاتة جنيه و ستين قرش
كان نفسي ارجع في كلامي ، لكن الراجل بيتمسك من لسانه برضة
الموضوع كان فيه كام شهر ضنك من غير مصروف حسب طلبي
لكن مش حاقولكم بعد ما سددت ديوني بقيت اعمل ايه
بقيت اسال على تمن الحاجة قبل ما اتهور و امسكها
اصل برضة هي حتقع حتقع

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ