كم من ام ليست بام

الامومة عندي رحم ورحمة
مش ان يكون عندك اولاد
فيه امهات ما عندهمش امومة خالص
وفيه ستات ما عندهاش اولاد وفيها امومة تغطي بيوت كتيرة
وفيه راجل بيمارس الامومة اكتر من مراته
وفيه بنت بتبقى ام لوالدتها
الام هي الرعاية والحب بلا حدود
هي التضحية بالنفس والنفيس بلا تردد
اكتر ام اتأثرت بيها وانا صغيرة وكنت نفسي ابقى زيها السيدة مريم
الام مسئولية كبيرة اكثر الرجالة مش عارفينها ولا حاسين بيها
هو فاكر الطفل طول ما هو مش بيعيط ولا يطلب يبقى زي الفل
الناحية العاطفية والامن الروحاني مش بيكون بالاكل والشرب
الطبطبة والشعور بالامان بوجود الام جنب اولادها ده له ميزان تاني ما يعرفوش الراجل خالص ومش بيحس بيه
الحضن والبوس للطفل والتلامس ده جزء كبير من منظومة نموه في الدنيا
رعاية الام لاولادها تستلزم ان اعصابها كلها تكون متحفزة زي اللبن اللي على وشك يفور
انا لما كان اولادي صغيرين وكنت اسمع بكاء من بعيد وهم مش معايا كنت باهز رجلي كانهم على رجلي وباحاول اهديهم
كنت بالليل ممكن اقوم من غير اي محفز لمجرد اشوف هم بخير
درجة التحفز دي عن الام عالية ولذلك بترهق من الرعاية اضعاف الرجل لان الرجل بيعتبر الرعاية هي توفير احتياجات الطفل المادية
الرحمن هو صفة لله وحده واشتق الرحم منها
الرحم هو ما ياخذ ويرعى ويحافظ ويغذي ويحمي
انا بابعت الرسالة دي لكل من كان لديه رحمة لان ده عيد الرحمة و ربنا يعيد عليهم السنة الجاية بالحب والرحمة والسعادة
كل رحمة وانت طيبين

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ