ايوة انا مؤمن ان فيه حصان بيطير

نعمان علي خان ده واحد داعية كستاني يجنن وافكاره وطريقته جديدة وكلها تعمل مع العقل بشكل هادئ وعلمي ولغوي جميل
كان بيتكلم عن الفلسفة وان الانسان المتشكك بطبعه دايما يقولك what if وكل ما تقوله حاجة يقولك ما يمكن غلط وبيحكي انه مرة واحد شافه في الجامعة وقال له
انت مسلم
قاله ايوة
قاله انت مصدق ان فيه حصان بيطير وبياخد نبيك للسماء فوق
فبيقول في المحاضرة اللي بيتكلم فيها عن الفلسفة ان الواحد مننا مش مؤهل او متوقع انه يتحط في المواقف دي ان واحد ييجي ويخبطه في حاجة هو حتى مش بيفكر فيها
المهم انا استنيت يقول لي رد عليه بايه
فهو بص للراجل وقال له
ايوة انا مؤمن ان فيه حصان بيطير وواخد الرسول لفوق ولو عايز اقولك ليه انا مؤمن تعالى اقعد معايا كدة ونتكلم
راح الولد مشي وسابه
نعمان بيقول
اي واحد بيشك او يشكك عادي ما تعتبرهاش اهانة اسمع منه وقول له لو عايز اسمع مني انا كمان ليه انا مؤمن بالحاجات دي
الصراحة كانت محاضرة جامدة
انا ادمنت محاضرات نعمان على خان الولد ده حكاية ربنا يحفظه ويحميه

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ