ممكن اربعمائة عام او يزيد

يوم 11 هو اليوم اللي افتكرنا ان المستقبل حيتغير في يوم وليلة
اليوم اللي قلنا الكابوس انزاح من على قلوبنا
كنا مستنيين الانتخابات علشان لاول مرة في حياتنا نختار بين ناس حقيقيين
كنا حاسين ان مستقبلنا في ايدينا
لكن الحقيقة ان الواقع اتغير
ما بقاش زي الاول وان كان مش زي ما عايزينه من الاخر
لكن الزمن هو العامل اللي مخلي الناس منزعجة
الشباب فاكر انه لما يكرش واحد الدنيا حتنور وتبقى امريكا والا فرنسا
لا يا حبايبي احنا لسة قدامنا كتير علشان نعرف نعمل بلد مبنية على العدل
لسة قدامنا شباب نحاول نفهمه يعني ايه العدل
يعني ايه الاتقان
يعني ايه العمل الجاد
يعني ايه يعتمد على نفسه
احنا ونظام التعليم بيطلع شباب مستني مامته تذاكرله وبالمرة تقدم له في شركة وياريت تعمل الانترفيو كمان
وجود وزير التعليم الحالي من نتائج الثورة
وجود ستات قمرات زي الشربات سنهم اقل من خمسين سنة في الوزارة الحالية من نتائج الثورة
وجود ظابط يكتب في ورقة كبيرة في مكان عمله في خدمة المواطنين بلاش رشوة دي من نتائج الثورة
وجود شباب معترض وعايز يسيب البلد علشان مش قادر يوصل لحلمه من نتائج الثورة
عقبال ما نوصل بيها لان تصبح بلدنا احسن بلد في العالم ان شاء الله بس مع الوقت ومع الاصرار ومع التحرك دائما لما فيه صالح البلد حيخلينا بلد عظيمة مش لازم كمان عشر سنوات ممكن على سن احفادنا بس المهم اننا احسن من قبل الثورة
ما تستعجلوش ان شاء الله حتتحسن
فرنسا قعدت 400 سنة على مابقت فرنسا الحالية

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مين عايز شكولاته الا كوكا

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

يامرايتي يا مرايتي