ممكن اربعمائة عام او يزيد
يوم 11 هو اليوم اللي افتكرنا ان المستقبل حيتغير في يوم وليلة
اليوم اللي قلنا الكابوس انزاح من على قلوبنا
كنا مستنيين الانتخابات علشان لاول مرة في حياتنا نختار بين ناس حقيقيين
كنا حاسين ان مستقبلنا في ايدينا
لكن الحقيقة ان الواقع اتغير
ما بقاش زي الاول وان كان مش زي ما عايزينه من الاخر
لكن الزمن هو العامل اللي مخلي الناس منزعجة
الشباب فاكر انه لما يكرش واحد الدنيا حتنور وتبقى امريكا والا فرنسا
لا يا حبايبي احنا لسة قدامنا كتير علشان نعرف نعمل بلد مبنية على العدل
لسة قدامنا شباب نحاول نفهمه يعني ايه العدل
يعني ايه الاتقان
يعني ايه العمل الجاد
يعني ايه يعتمد على نفسه
احنا ونظام التعليم بيطلع شباب مستني مامته تذاكرله وبالمرة تقدم له في شركة وياريت تعمل الانترفيو كمان
وجود وزير التعليم الحالي من نتائج الثورة
وجود ستات قمرات زي الشربات سنهم اقل من خمسين سنة في الوزارة الحالية من نتائج الثورة
وجود ظابط يكتب في ورقة كبيرة في مكان عمله في خدمة المواطنين بلاش رشوة دي من نتائج الثورة
وجود شباب معترض وعايز يسيب البلد علشان مش قادر يوصل لحلمه من نتائج الثورة
عقبال ما نوصل بيها لان تصبح بلدنا احسن بلد في العالم ان شاء الله بس مع الوقت ومع الاصرار ومع التحرك دائما لما فيه صالح البلد حيخلينا بلد عظيمة مش لازم كمان عشر سنوات ممكن على سن احفادنا بس المهم اننا احسن من قبل الثورة
ما تستعجلوش ان شاء الله حتتحسن
فرنسا قعدت 400 سنة على مابقت فرنسا الحالية
اليوم اللي قلنا الكابوس انزاح من على قلوبنا
كنا مستنيين الانتخابات علشان لاول مرة في حياتنا نختار بين ناس حقيقيين
كنا حاسين ان مستقبلنا في ايدينا
لكن الحقيقة ان الواقع اتغير
ما بقاش زي الاول وان كان مش زي ما عايزينه من الاخر
لكن الزمن هو العامل اللي مخلي الناس منزعجة
الشباب فاكر انه لما يكرش واحد الدنيا حتنور وتبقى امريكا والا فرنسا
لا يا حبايبي احنا لسة قدامنا كتير علشان نعرف نعمل بلد مبنية على العدل
لسة قدامنا شباب نحاول نفهمه يعني ايه العدل
يعني ايه الاتقان
يعني ايه العمل الجاد
يعني ايه يعتمد على نفسه
احنا ونظام التعليم بيطلع شباب مستني مامته تذاكرله وبالمرة تقدم له في شركة وياريت تعمل الانترفيو كمان
وجود وزير التعليم الحالي من نتائج الثورة
وجود ستات قمرات زي الشربات سنهم اقل من خمسين سنة في الوزارة الحالية من نتائج الثورة
وجود ظابط يكتب في ورقة كبيرة في مكان عمله في خدمة المواطنين بلاش رشوة دي من نتائج الثورة
وجود شباب معترض وعايز يسيب البلد علشان مش قادر يوصل لحلمه من نتائج الثورة
عقبال ما نوصل بيها لان تصبح بلدنا احسن بلد في العالم ان شاء الله بس مع الوقت ومع الاصرار ومع التحرك دائما لما فيه صالح البلد حيخلينا بلد عظيمة مش لازم كمان عشر سنوات ممكن على سن احفادنا بس المهم اننا احسن من قبل الثورة
ما تستعجلوش ان شاء الله حتتحسن
فرنسا قعدت 400 سنة على مابقت فرنسا الحالية
تعليقات
إرسال تعليق