التنمية كرامة قبل اي شيء

والدي اللي يرحمه كان مستشار قانوني ومحامي بالنقض
من بتوع زمان
كان يقول لي انا باقوم من على مكتبي للفراش
لكن الوزير لا
عارفة ليه
علشان فيها شبهة نفاق
كان يقول لي ما تخافيش الا من ربنا
وكنت اقول له واخاف ليه انا باحبه
يقول لي خوفا وطمعا الدين ما بين الاتنين
وكان له كلام كبير كتير وكان صاحبي نقعد نتكلم مع بعض بالساعات
صحيح كنت متعبة حبتين في التربية لاني ما كنتش اقتنع بسهولة وما اعملش حاجة مش مقتنعة بيها وده كان بياخد منه وقت طويل للاقناع ولكننا كنا اصحاب بالذات في الثانوي مع انه مكانش فاضيلي بس عمره ما قطع معايا الكلام وقال لي كفاية كدة او انا مش فاضي
اتعلمت منه اني احترم الصغير قبل الكبير
اتعلمت من تربيته لي اني اصبر على اللي قدامي واسمع له مهما كان سنة ومهما كانت مشاغلي
طبقت اللي اتعلمته مع اهل النجع
حاليا في النجع علمتهم احترام الصغير قبل الكبير
كنت في الاول بالاقي الشاب لما تطلب منه حاجة يقيم اذا كان يوافق والا لا علشان ساعات بيعتبر بعض المهام تهزيء من وجه نظره
كنت اللي اخاف انهم يفهموه غلط بعد ما اطلبه اقول له مش مشكلة حاعمله انا
وبعد ما عرف كل واحد منهم قيمته عندي واني احطه على راسي من فوق
محدش بيرفض يعمل حاجة وبالعكس بيعملوا من غير طلب
والله والله الاولاد دلوقتي بيعملوا كل حاجة بمعنى الكلمة حتى اكثرهم كبرياءا مش بيستعيب يعمل اي حاجة
الانسان لما يشعر بقيمته يعمل بحب اي شغلانه في الحياة
التنمية المستدامة تبدأ من الفرد وكل حاجة بعديها بتيجي
يعني المساعدة لشخص ما تكون مش علشان ترفعه من تحت لفوق بالعكس توصل له المساعدة انها علشان توصل بيه للي تستحقه
الكرامة بتخلي الانسان مرفوع الراس وبتخلي كل اللي حواليكي ساندينك
#اجمل_ايام_حياتي
#التربية_اهم_من_اموال_الدنيا
#التنمية_كرامة_قبل_أي_شيء

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ