عدد النسمات في نيجيريا = كيسين شيبسي وكوكاكولا

اخطر مادة كانت بتتعب اولادي هي المواد الاجتماعية وبالذات الجغرافيا
كلها عدد ونوع وكم وكلام فاضي ممكن كله يتلاقي في اي كتاب
مش عارفة المواد دي طريقة تدريسها هي عبارة عن انك تحفظ وتحفظ وتحفظ
وانا كانت طريقتي في الحفظ مع بنتي بالذات لانها مش متبرمجة تحفظ هي تفكر بس
طريقتي ان اقعد احكيلها حكاية واحد رايح الكونغو فلازم يشرب كاكاو وهو لابس دهب والماظ كتير عشان دي الحاجات اللي الكونغو بتنتجهها مثلا
والفرنساوي يوصل عربيته البيجو في الطيارة البوينج وهو بيسكر شمبانيا
وكان فيه طريقة عشان الارقام تتحفظ اني اقول لو 75 مليون نسمة يبقوا جنيه الا ربع
والجنية الا ربع ده يجيبلك ايه ونقعد نحسب انا وهي الحاجات اللي ممكن اجيبها بعدد نسمات نيجيريا
وساعات كنت اقولها دوري على طريقة مبتكرة تذاكري بيها
وفي يوم كنت معدية في المرور اليومي على حجرات الاولاد (على فكرة انا عمري ما عملت مرور تلاقيني كنت رايحة افتح الباب للمكوجي وعديت بالصدفة )
لقيت بنتي عمالة تقول كلام غريب وتشاور فوق وتشاور تحت والكلام كله ياباني على صيني على حاجات مش فاهماها قلتلها ايه اللي انتي بتعمليه
قالتلي دول انهار آسيا يا مامي
تقول اسم النهر وتشاور لفوق لانه بيصب في الاعالي والتاني تشاور تحت عشان بيصب تحت وواحد منهم يمين وواحد شمال
فرحت جدا انها عرفت الطريقة المبتكرة دي لحفظ الانهار
هي طلعت اجدع مني انا حاولت مرة احفظ النصوص عن طريق اول الابيات
وساعة ما وقفت اسمع الشعر ما عرفتش الترتيب والموضوع كان بايخ
اما ابني فكان مشكلته في العربي
وانا عرفته الفرق بين كان بطلة الاثقال واخواتها وان الحرامية واخواتها
كان دايما ترفع اللي وراها في الجملة وان تنصب اللي وراها في الجملة
مش حاقولكم المدرسة عملت ايه لما تباهى قدامها بالقصص بتاعتي عملت ايه
اخذته على جنب وقالتله
دور على مدرس يديك درس خصوصي
المهم ان طريقتي مكانتش وحشة اهو الاولاد اتخرجوا من الكليات ماشاء الله
صحيح العربي تعبان والمواد الاجتماعية مش قد كدة لانهم الاتنين دخلوا هندسة
انما اهو اتخرجوا اما شوف ولادكم ياللي بتضحكوا دلوقتي حيعملوا ايه

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ