ليلة غريبة موحشة

فَلَمَّا ذَهَبُواْ بِهِ وَأَجْمَعُواْ أَن يَجْعَلُوهُ فِي غَيَابَةِ الْجُبِّ وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُم بِأَمْرِهِمْ هَذَا وَهُمْ لاَ يَشْعُرُونَ
.
.
لما اجتمعوا عليه اخواته ورموه في البير اكيد كان اسوأ يوم في حياته
المفروض اخواته سنده
المفروض انهم يحموه
اكيد لما رموه كان زعلان
ربنا ما رضاش يسيبه كدة
قال له انا حاخليك انت اللي تعاتبهم
دول هم جدود اليهود الحاليين
دول اولاد اسرائيل
او
اولاد يعقوب لان يعقوب هو اسرائيل ويقال ان ايل يعني الاله واسرا يعني اسري به زي سيدنا محمد لان يقال ان سيدنا يعقوب اسري به من ارض فلسطين وسمي اسرائيل يعني من اسري به الى الاله وبالتالي هم كانوا اسباط يعني 12 سبط حتى لما كان سيدنا موسى معاهم وقالوله عايزين نشرب في سيناء طلبوا ان كل سبط يبقاله المياه بتاعته يعني متعبين من يومهم
وضرب في الارض وربنا عمل لهم عيون موسى اللي في سيناء
القصة لسة مكملة واحنا لسة في اولها
شاب صغير اجتمع عليه اخواته ورموه في البئر لان ابوه بيحبه وعلى طول معاه
الشاب ربنا اوحى له انه في يوم من الايام حيواجه اخواته وجها لوجه ويعاتبهم منه لهم
اكيد كانت ليلة غريبة موحشة لكن الدنيا كدة لازم في يوم تقضيه وانت حاسس ان العالم كله عليك وانك في بير لوحدك
لكن لو انت معمر الطريق مع ربنا لازم تعرف انك في يوم حتعرف تاخد حقك وبالطريقة اللي تريحك

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مين عايز شكولاته الا كوكا

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

يامرايتي يا مرايتي