كل يوم جدد نيتك

النهاردة حاتكلم في السعي في سبيل الله
الناس بتفتكر ان السعي في سبيل الله لازم يكون يا اما عمل خير لناس او حاجة الغي فيها نفسي ولكن الحقيقة ان العمل هو سعي ولو انت الصبح كدة نويت انك تسعى لله تعالى يعني كانك بتشتغل عند ربنا ورسوله وان ربنا حيستلم منك الشغل
تفتكر ساعتها انك حتشتغل شوية وتأنتخ شوية والا حتقول شايف يارب انا باعمل ايه
شايف يارسول الله انا جدع ازاي
تفتكر انك ساعتها حتمسك التليفون تبص على الماسنجر تضحك وتفتكر انها دقيقة تلاقي نصف ساعة عدت وانت سايب الشغل
ممكن طبعا تعمل كدة كل ساعتين لمدة عشر دقائق كنوع من الراحة ولكن فيه ناس بتسيب شغلها وتنسى نفسها
جدد نيتك انك بتعمل عند الله كل يوم وانك بتسعى لما امره الله لك
حتلاقي المرتب فيه بركة غريبة
والوقت بيعدي وانت مبسوط لانك بترضي ربنا بمعدل يومي
كل يوم بتجاهد في سبيل الله
على فكرة الفلوس مش بتيجي بالسعي ده
الفلوس محسوبالك من يوم ما اتولدت وجايالك ايا كانت الوسيلة
تخيل بقى لما تجيلك وانت شاطر وعامل الواجب
طعمها احلى طبعا
كل يوم جدد نيتك حتفرح والله وحتقول كوهينور قالت

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مين عايز شكولاته الا كوكا

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

يامرايتي يا مرايتي