لعبة الشيطان

وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
.
لعبة الشيطان
يقولك اعمل الغلط وبعدين وقت الجد يقول هو انا كنت ضربته على ايده
يارب انت اعطيته الفرصة ان يقول لا ولكنه ضعيف
انا اقوى منه ولهذا لم اسجد له
حجته قدام ربنا انه لم يجبرنا على فعل الخطأ
انما الانسان بيمشي وراء وساوسه ويغلب عليه الضعف امام رغبات جسده ونفسه
وفي النهاية بيخذله الشيطان قدام ربنا ويقول له ما كان لي عليك سلطان
انا مكنتش بالزمك انت اللي مشيت وراء كلامي
وعايزة اقولكم
وسوسة الشيطان دائما تتغير من طريقة لطريقة
يعني اعمل كذا ما نفعش اعمل غيرها ما نفعش طب جرب
الضعف النفسي بيكون وراء حاجة واحدة ويفضل وراها وراها عايزها عايزها
لما تلاقي ان شكل المعصية عمال يتغير تعرف انه شيطانك
ولما تلاقي نفسك في معصية واحدة ومصر عليها يبقى من نفسك
حاول تتغلب على ضعفك وعلى شيطانك ايا كانت الوسائل

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ