احسن القصص

في قصة سيدنا يوسف كنت ساعات باحس ان اخواته ظلمة وساعات كنت باقول هم عذرهم ان فيه اختلاف في المعاملة والحب والصراحة كنت باحتار
هو ليه بيفرق بينهم للدرجة اللي تخليهم عايزين يموتوه
واستغرب ازاي نبي من انبياء الله مش عارف يربي اولاده يحبوا بعض
حاجات كتيرة كانت بتخليني حتى مش باحب اقرأ السورة او اعدي عليها او اسمعها لانها كانت بتحرك في مشاعر كتيرة
لكن السورة بتخلص بكل الحكاية وتعرفنا ان الاحداث كلها متتالية وان اللي تحت بيبقى فوق واللي فوق بيبقى تحت وان هم كانوا عايزين حب ابوهم وللاسف ابوهم لما اختفى ابنه فقد بصره وكان حطام
القصة بتاخدنا فوق وتحت ويصعب علينا يوسف وفي النهاية يبقى هو اللي على خزائن الارض يعني في النهاية ربنا بيعزه عزة تخلي اخواته اللي رموه في البير بيسجدوا امامه
سبحان الله فعلا احسن القصص

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

مين عايز شكولاته الا كوكا

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

يامرايتي يا مرايتي