حق اليقين

وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ
.
دي ايه جامدة قوي لان انا باعبد ربنا لاني موقنه بوجوده ولكن ربنا بيقول اعبدوني لغاية لما يأتيكم اليقين
كل ما اقول لحد ربنا موجود و سيب كله على الله او توكل على الله وما تقلقش على طول يرد طبعا انا متوكل على الله وموقن ولكن للاسف الاقيه اخره عارف ان ربنا موجود ولكن اليقين ده درجات
فيه علم اليقين
عين اليقين
وحق اليقين
يعني اني ابقى عارف ان ربنا موجود ده اسمه علم اليقين يعني ممكن اكون عارف من حد ومتأكد من انه اللي بيقوله صحيح ولكن ده يفرق
يعني لو قلت لناس ان فيه نار جوة بحر وانت عندك مصداقية حيصدق لكن ده يسمى علم اليقين
لو شاف فيلم بيوري النار طالعت من بحر تسمى عين اليقين لانه شافه بعينه ولكن لو اخذ تذكرة سفر ووقف قدام المكان اللي فيه النار طالعة من بحر لدرجة انه ممكن تلسعه ده اسمه حق اليقين
يبقى اليقين بالله هو انهي درجة
ولله المثل الاعلى
يعني لو مثلا انا قلت لمرات ابني انا جاية اساعدك في العزومة الجاية سيبيها علي
ممكن تصدق بس حيكون عندها شك ولكن انا قلتلها
لما اجي البيت ممكن ساعتها تصدق لكن لما اقف في المطبخ وابتدي اطبخ معاها دي قصة تانية
واليقين الكامل ان ساعة ما اقولها تصدق زي ما سيدنا ابو بكر قال عن الاسراء والمعراج
لو قالها فقد صدق
المطلوب مننا نعبد ربنا عبادة حقيقية الى ان يأتينا اليقين بوجوده
وساعتها بيكون حق اليقين

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ