مش حيؤمن الا لما يحب الله ورسوله اكتر من نفسه

الرسول عليه الصلاة والسلام اخبر عمر انه مش حيؤمن الا لما يحب الله ورسوله اكتر من نفسه
قعد مع نفسه لغاية لما راح يوم وقال له انا احبك اكتر من نفسي
القصة دي سمعتها وقعدت احاول افهم ازاي احب الرسول اكتر من نفسي
وليه طلب منه كده وازاي اعرف
لقيت ان الحب الحقيقي يبان ساعة التعارض والاختلاف
لان الحب الروحاني مش حسي ولا جسماني
طيب يبقى الحب اني افضل الاخر علي واضحي من اجله واجعل رغباته قبل رغباتي
طيب هل الحب اللي الرسول بيتكلم عنه كان حب روحاني
يعني مفيهوش مصالح مادية وجسمانية
ايوة
يبقى علشان احب الرسول اكتر من نفسي يبقى لما يكون لي مصلحة في حاجة والرسول قال لي لا عليها او طلبها مني اعطيهاله بحب وابقى مبسوطة وانا باعملها
يعني لو قال لي اليومين الجايين اسهري طول الليل وتعبدي اعمل كدة وانا مبسوطة
من حبيب لحبيب
احبك يارسول الله حب روحاني وانا اعلم وعلى يقين ان ما تطلبه مني ينصب في النهاية لصالحي واتمنى من الله ان يتقبل حبي له ولرسوله الخالص واتمنى ان اقوم بالعبادات بحب كبير ورغبة في لقاء عارمة
كل رمضان وانتم بتحبوا الله ورسوله اكتر من نفسكم

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ