كل انسان مختلف

كل ميسر لما خلق له
الناس اللي عدت علي في حياتي في العمل الخيري كتير قوي واغلبها رقيقة القلب لا تحتمل الصدمات الكبيرة
يعني اللي تيجي وتقعد تعيط طول ما هي في وسط الاولاد
يا ست انتي مش وقته دول حيصدقوا انهم غلابة وحيقرطسوكي وتلاقي الاولاد راحت جنبها وهات طلبات
انا نفسي في لعبة يا ابلة
انا عايز اشرب حاجة ساقعة
والعيال دي متربية في الشارع يعني تلف بميت ست من دول
وفيه ستات جاية تقول انا حاعرف اربيهم صح وتلاقيها واقفة
امسح ايدك
اغسل وشك
البس نظيف
ما تشتمش
ما تزعقش
ما تضربش
والاولاد عارفين انها ساعة وماشية وتلاقيهم بيهاودوها بكل الطرق بس المهم بالنسبة لهم الهدية اللي جايباها حياخدوها امتى وعيونهم على الكيس اللي فيه بسكوت والا اكل والا لبس ومستنيين توزع وكل ما تقول حاجة تلاقيهم بيقولولها حاضر بشكل يضحك
وفيه اللي جاية ونفسها تساعد وتلخمني وانا بابقى عايزة اوزع بشكل معين الاقي الحاجة اتنظرت في كل مكان علشان بتساعدني في التوزيع
كل ده انا كنت بافرح بيه
كفاية انها خرجت من بيتها وسابت حياتها علشان الساعة اللي قاعداها معايا وطالما انا عارفة انا باعمل ايه كفاية اني افتح باب الخير للناس دي تعرف انها ممكن تعمل حاجة
كنت باروح مع الستات لكن كان لي ساعات لوحدي باعمل اللي شايفاه تربوي لان ربنا سبحانه وتعالى حط في حاجة اني باقرا الناس وباعرف العيال دي بتفكر ازاي من عيونها وكان المشرف يقول لي انتي متأكدة اني ما درستيش علم نفس
المشرف ده لوحده كان قصة كبيرة قوي لازم اكلمكم عليه

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ