احذر من امنياتك

احذر من امنياتك
تلك جملة تقال بالانجليزي وللاسف لا تدرج في ثقافتنا على الرغم من خطورتها
احذر مما تتمنى
قد تتمنى شيء ويأتي معه مشاكل لا تستطيع درءها
سيدنا يوسف لما حوطوه الستات قال السجن احب الي وساعتها اكيد قال ده انا لو رحت السجن يارب احسنلي
راح السجن بالفعل
ساعات الانسان في لحظات بيشعر انه يقدر يعمل حاجة ولكن وقت الجد بيبقى فيه عوامل كتيرة تانية
يعني انا وانا صغيرة طلبت من ربنا انه يطهرني في الدنيا علشان لما اقابله ما يكونش علي ذنوب
وفي فترة المرض زاد علي جدا وكنت مش باقدر امشي الا باني اسند على حد جنبي والحمد لله كنت مبسوطة ان ربنا بيعمل معايا كدة
طب الحمد لله وانا استحملت ممكن غيري ما يستحملش ويبقى هو اللي طلب وما قدرش يكمل
انا باقول ان دايما ما تطلبش من ربنا اي حاجة مخصصة ولكن اطلب الخير وبس او القوة او القدرة او حاجة تساعد بيها نفسك
امنياتك قد تكون جميلة ولكن العلم عند الله

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ