هوواي و هووات Why and what



ذكرياتي 47
في أوائل الستينيات وبعد عودتنا من ليبيا لاعطال فنية يطول شرحها و تدخل في بند الكلام على الزعيم البطل حبيب الملايين دخلنا المدارس اللي قبلتنا بعد ما كنا في مدارس ايطالية و اضطر بابا يجيب لنا مدرس انجليزي عتيق من اللي بيقولوا
هوواي و هووات
Why and what
وهذا المدرس العتيق كان لسة بيلبس طربوش والله ويحطوا قدامه لما يقعد ، بس الأول يطلع المنديل علشان يمسح راسه وهي ما فيهاش غير شعرتين بيض تحت مستوى الودان
المهم اننا كنا مش مرتاحين معاه الصراحة لانه كان عنده ضمير يحسد عليه في التدريس وهو زيادة عن دروس المدرسة خالص
يا باااااي لما يسمع لنا تصريف الافعال
وكان اسمه كامل وعملناله اغنية كامل كماكيلو كماكلكل
وكان عندنا ميكروفون وسماعة بابا جابهم و بيشتغلوا بالكهرباء و عملنا توصيلات كهرباء بحيث ان السماعة كانت متركبة فوق الباب بتاع الاوضة و الميكروفون على المكتب
في مرة قررنا نحط الميكروفون تحت الطربوش بحيث اول ما يتكلم الصوت يطلع من السماعة اللي فوق
و مش حاقولكم وشه ساعة ما سمع صوت من فوق
خللوا بالكم ان الستينيات مفيش تكنولوجيا
يعني الصوت من فوق ده اعجوبة
يروح ساكت شوية
وبعدين يكح .... صدى الصوت كح كح كح
Tell me
صدي الصوت مي مي مي
راح باصص و قال
عايز ميه صدي الصوت ميه ميه
وكان وشه ابيض تقريبا
انا مسكت نفسي من الضحك بالعافية و قمت جبت له ميه
كان طبعا اخواتي لعبوا باعصابه لاني لما رجعت لقيته واقف و واحد منهم واقف قدامه على ما التاني يشيل الميكروفون من تحت الطربوش
من ضمن الذكريات بتاعة الاستاذ كامل هو ان اختي كانت بتطلب منه يترجم لها كلمات فرقة البيتلز و نلاقيها جايبة البيك اب وحاطة اغنية
Help
وعم كامل ماسك ورقة و بيكتب كلمات الاغنية
ومرة كان بيمتحني في المفردات و كتب لي كام كلمة بيسالني عن معناها ومنهم كلمة هير و انا عملت نفسي مش فاهمة وهو يمسك الشعرتين اللي عنده و يقول
هوات اذ ذيس
اقول له هيد
يقوم يمسك شعراية بطراطيف صوابعة و يقول ذيس
اقول هيد
وفي الآخر قال لي
ذيس اذ هيير
قلت له فين انا شايفة هيد بس
و مشي زعلان

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ