زي الاديداس



ذكرياتي 55
كنت في ثانية اعدادي شاطرة والنتيجة لما طلعت مافيهاش ترتيب و الشهادة صغيرة و ما عليهاش القيمة كدة و انا بالتالي قررت اعمل حاجة
اكتب عليها بالقلم الحبر الجميل كلمات تمثل تقديري الخاص لنفسي المتواضعة وهو
الأولى على اوليات المدارس الاعدادية كلها
قال ايه باعطي لنفسي قيمتها وكله دلع على اعتبار انها شهادة نقل مش حاحتاج اقدمها لحد وتفضل لأولادي افهمه اني كنت فلته
المهم ان حصل ظروف و سبنا البلد و كان لازم اغير المدرسة و اروح مدرسة تانية ، موضوع مش في الحسبان
بابا بعتني اقدم في المدرسة التانية في البلد التانية
موضوع انقح
وحضري الورق و هاتي الشهادة
اتفضحت
قعدت امسك الشهادة و افكر امسح اللي كاتباه ازاي ، كل ما امسك حاجة امسح الاقي الورقة اتبهدلت وختتقطع
تفتق ذهني اني اكب عليها حبر
غبااااااااااااء شديد
الورق مص الحبر والشهادة بقى فيها بقعة مصطنعة وفي النهاية اخذتها للمدرسة و قلت اللي يحصل يحصل
وفي المكتب بتاع التقديم اخذت الموضفة الشهادة و بصت فيها و بصت لي
وانا عمالة اصغر
وهي تبص لي من فوق و انا اصغر
وبعدين اخذت الشهادة وراحت جنب النور
وانا اعرق
و حاولت تقرا المكتوب على الشهادة
وفي الآخر انا بقيت قد عقلة الصباع
وراحت مفتوحة في الضحك
وتقرا و تعيد
الأولى على اوليات المدارس الاعدادية كلها
ها ها ها
وانا عايزة الارض تبلعني
و في ثانية سكتت وكملت الاجراءات و انا من غير ولا كلمة و زي الاديداس
حضرتك انا حضرتك اجي تاني حضرتك و الا حضرتك انا اعمل حضرتك ايه
بجدية شديدة
روحي و احنا حنكمل الاجراءات
وانا طلعت برة المكتب و قلت في حياتي مش حاكتب حاجة تحطني في موقف زي ده
ده اونيكس على الآخر
وخلال وجودي في تلك المدرسة لم امر امام هذا المكتب و لم اتحدث مع تلك السيدة و داومت على الامانة الشديدة لدرجة انك لو سألتوني اي سؤال مهما كان
اقول الحق على رقبتي
بس يارب ما حدش يسألني

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ