محدش يعد علي الميتين



ذكرياتي 59
كنت طول عمري غاوية كتابة و كان القلم صديقي و بدأت كتابة المسرحيات و القصص من الثانوي بعد ما كنت اقرا مجلة صباح الخير و الاقي قصص قصيرة و رمزيه و تقعدي جنبها تحاولي تفكي الخيوط و مين يقصد ايه و تفهميها في الآخر بعد جهد وانا مش اقل منهم ولذلك فالقصص الاولية بتاعتي كانت رمزية و لما تقريها بعد سطرين تفكك منها لانك مش حتعرفي مين بيقول لمين ايه و انا بقى امبسط ان ما حدش فاهمني ، قال يعني ده نجاح
أما في الكلية كنت احب اسهر بالليل و اقعد اكتب لاني برضة حاسة ان محدش فاهمني و ان الكتابة دي هي الصديق الوفي اللي حيطلع كل اللي في و في كل مرة لازم اطلع ماساة لان الحياة كلها مآسي و محدش عارف مقاسي ...!!! lol
المهم ان الفكرة لما تييجي احب احطها في ورقة و بعدين ارتب اذا كانت حتبقى قصة طويلة أو قصيرة أو مسرحية
وكتبت و كتبت و اتاري ماما بتقرا اللي باكتبه و انا مش عارفة ، لان مكانش عادة ماما تبحث ورايا ، دي كانت عادة بابا بس
قصة منهم على واحد حب واحدة لما خيبت امله و هي دخلت الطب و ما كنتش تعرف انه بيحبها قوي كدة و المأساة انه لما رجلة حصل فيها غرغرينا كانت هي اللي لازم تقطعها ، هي دي مأساة ؟؟!!
اللي بعده
واحدة سابها خطيبها لما عرف انها مس بتخلف نتيجة اورام حميدة و اتجوزت واحد طلع عينها وعايرها انها مش بتخلف و كان بيخونها ولما اكتشفت و قتلته لقت في الورق انه عقيم
وحشة دي
اللي بعده
كفاية كدة ، بلاش النكد
وفي يوم شمسه برتقاني قعدت اكتب للفجر و نمت على الساعة 7 وعند الساعة سبعة و نصف بالضبط لقيت صوت عالي جدا وبيقول لي قوووووميييييي
قومي
انا فتحت عيني بالعافية ، لقيت ماما واقفة قدامي و بتقول لي:
ليه كدة حرام عليكي
وانا بالعافية قادرة اتكلم
فيه ايه يا ماما
ماما بتتكلم و مش عاطياني فرصة
حرام عليكي يا بنتي ، هي عملت فيكي ايه ، ايه الغلب ده ، هو انت عايشة عيشة وحشة ، احنا معذبينك ،
و فضلت تؤنبني وانا مش فاهمة هي بتتكلم عن ايه و مين
و بعدين لقيت القصة في ايد ماما و هي بتزعق ، اتاري ماما قرأت القصة الجديدة و قطعت قلبها و زعلت على البطلة و زعلت أكتر مني لأني باعذب البطلة
وفي الآخر طلعت من الأوضة و هي بتقول
لا إله إلا الله
و سمعتي في القصص باظت و افتكروا اني باموت الناس
ده انا حتى كتبت قصة عن العبور و كانت خطيرة و لكن كان اساسها ان المجند مقطوع من شجرة، و علشان كدة ارتبط برمل سيناء و القناة واصبحت القناة هي حياته و علشان يبقى مقطوع من شجرة لازم اجهز القصة بمجموعة مآسي ، مش مقصود منها غير انه يكون وحيد و طبعا سابوا القصة ومسكوا في المآسي
ياللا زي بعضه المهم ان انا دلوقتي قررت ابتدي اعمل قصص بوليسية علشان اموت الناس براحتي ومحدش يعد علي الميتين

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ