ايوه سقعانة جدا بررر بررر ودرجة الحرارة 45



ذكرياتي 56
الامتحانات بتبقى في الصيف و بابا له روتين قبل الامتحان بليلة لازم نسيب الكتاب و نروح نتفسح، السينما مثلا ، أو أي مشوار فيه تغيير
و ساعات الموضوع ده بينفع لو مذاكر طول السنة ولكن لا يصلح لو الواحد محوش شوية مذاكرة وتركيز لآخر ليلة
افتكر احيانا كان اخواتي يتحايلوا عليه
بلاش سينما علشان خاطرنا ، المراجعة مهمة و ساعات يهربوا من السينما بعد ربع ساعة علشان يراجعوا ويلاقوه واقف قدام السينما خوفا من الهروب و يرجعهم
وفي الثانوية العامة كان عندي امتحان فيزياء وبابا اصر ان احنا نروح النادي علشان اغير.
أما النادي في طرابلس مفيهوش متعة غير الرياضة
وانا باحب الحركة ولذلك حبيت العب تنس
بابا يقول لي بلاش ليلة الامتحان لحسن تتعوري و الا حاجة
وانا اقول له أبدا
المهم ان انا لعبت شوية تنس و ده بعد غياب بتاع 9 شهور من الملاعب
مش حاقولكم على الشد العضلي في ايدي اليمين
والله العضلة كانت بتترعش الصبح وانا مش مصدقة نفسي
ده امتحان الثانوية العامة
حطيت بانديج و لفيت ايدي علشان اعرف اكتب
ورحت البس
طبعا زي بنات جيلي السبعيناتي مش محجبة ومفيش حاجة بكم ، كله بنص كم
طيب انا لو طلعت من اوضتي بابا حيشوف البانديج و حتبقى موضوع
رحت جايبة جاكيت و لبستها
وطلعت من الاوضة وبابا بص لي
يااه انتي سقعانة والا ايه
ايوه سقعانة جدا بررر بررر
بابا : درجة الحرارة في طرابلس 45 درجة مئوية
انا : مالهاش دعوة بررر بررر
بابا : طيب البسي خفيف و خدي الجاكيت معاكي
انا :لا انا حافضل كدة وياللا بينا
بعد نصف ساعة في اللجنة
انا : ماااياااااه مياه ميه ، هوا ... هوا..... ميه.... هوا
المراقب : ما تخافيش يا بنتي الامتحان كويس تحبي اغششك
انا : ميه هواء
المراقب : مين اشطر واحدة في اللجنة يا جماعة
اللجنة : هي كوهينور
انا وشي احمر مزنهر ونفسي رايح من كتر الحر
جابوا الميه رميتها على راسي و طلع البخار واتحسنت
وطبعا ما بقتش العب ليلة الامتحان بعد كدة و بالاخص في الشهادات

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ