الكلاب لا تكذب



ذكرياتي 45
قريت وانا صغيرة ان الحيوانات عندها حاسة سادسة يعني اكتر مننا بواحدة و انهم بيشعروا بالخطر و ممكن تلاقي الحيوانات تجفل و تجري قبل الحرائق في الغابات وان الكلاب بتعوي قبل الزلازل وحتى في حد قال لي ان الكلاب بتشوف عزرائيل و الحمار بيشوف ابليس
انا في الواقع ما بقيتش باحب اصوات الحيوانات ، باربطها دايما بالمجهول وكل ما اسمع الكلاب بتهوهو جامد اقلق و اقول ليكون زلزال
في اول سنة من سنين الكلية وفي اول امتحان نهائي وعلى ايامنا مفيش تيرمات و في بعض المواد مكانش فيه اعمال سنة يعني يا طابت يا اتنين عور
الليلة دي كانت غريبة ، انا في العادي عندي ارق ، ده الطبيعي و لكن يومها قررت كلاب المنطقة كلها تعمل سينفونية هوهوية رهيبة وانا مش باحب صوت الكلاب زي مانتو هارشين
بعد أكتر من نصف ساعة الكلاب بترد فيها على بعض بدأت أقلق جدا و بعد ساعة قررت ان فيه زلزال وان البيت حيتهد و انا لازم اتصرف
اتصرف إزاي و النوم واخدني ، قلت انام تحت السرير علشان لما يتهد البيت يبقى السرير يحميني
و الكلاب تهوهو و انا النوم واخدني و مش قادرة اقوم و في النهاية قررت احمي نفسي اني امسك السرير من الناحيتين وانام في النص و صحيت من النوم على المنبه و انا ماسكة المرتبة بالجامد
وبعد الامتحان رجعت انام و لقيت كلب الجيران بيهوهو
طلعت من البلكونة اشوفه و بصيت في عينه و قلت له
يا كذاب

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ