حدش عايز اعمله بلوفر يا جماعة



ذكرياتي 65
زمان كانت الامهات لازم تعلم بناتها الاشغال اليدوية و دي شطارة ومنها التريكو و الكروشيه و الخياطة وغيرها
انا ماما كانت شاطرة جدا في الاشغال اليدوية بحقيقي و شاطرة في حاجات كتير تعقد وانا مكنتش اتعلمتها على اعتبار ان ماما اعتبرت ان المدرسة حتقوم بالواجب ولم يحدث
في يوم من ذات الايام اللي اتفتح فيها ماسبيرو و بقى فيه تليفزيون وكانت مسلسلات ساذجة جدا ولكن مؤثرة و بالذات اللي كان فيها عبد الله غيث بيمثل عبيط القرية و في نفس الوقت شاكين انه مجرم و لكن المجرم في النهاية يطلع حسين رياض ، المهم ان ماما قررت في تلك الايام اني لازم اتعلم تريكو وده لأن مرة وهي بتشتغل سألتها عن معنى الغرزة و يعني ايه غرزة تحت و غرزة فوق و فتحت بذلك على نفسي باب التعليم
ماما طبعا استحالة تديني اتعلم بابرة تريكو وانا عندي اتنين فراودة صبيان ممكن اي واحد فيهم ياخد الابرة و يعمل بيها فارس و يحارب و يغز والله اعلم بقى حيغز فين
دخلت ماما الاوضة ومعاها مسمارين طواااال جدا و شلة صوف و احنا بنتفرج على حلقة مهمة جدا بيخطف فيها حسين رياض الناس و يعذبهم و خصوصا ان حسين رياض كان مثال الطيبة عندي وانا كنت باحبه و بصيت لي ماما و قالت لي:
خذي الصوف و ابتدي
نعم !!!!
ابتدي ايه بالضبط
ابتدي التريكو
فين
على المسامير
نعم
صحيح ايدي كانت صغيرة و المسامير طويلة ، تقريبا طول ابرة الكروشيه لكن
ليه انا مش عايزة
و ده مش اوبشن ، مش وارد ان انا مش عايزة
ما داهية لابقى بنت ما بتعرفش تريكو
لا خذي و ابتدي
وعين على المسامير و عين على التليفزيون الابيض و الاسود ال14 بوصة الفخيم اللي الناس بتحسدنا عليه
و ابتدي
طيب ابتدي ايه
و الف الخيط و اعمل دواير و حسين رياض يمسك الكرباج و يضرب وانا طبعا مش مركزة في التريكو ده خااالص ، يعني اسيب الناس تضرب و العب تريكو
المهم ان المسامير طخينة والصوف رفيع وانا باشد الخيط و بعد دورين لقيت الخيط متربس ولا يمكن اقدر ادخل المسمار فيه
و خلصت التمثيلية و لكن ماما و العند التركي بقى و لازم تتعلمي تريكو
و انتهى الموضوع ان انا باكره التريكو و باحب الكروشيه لاني اتعلمت الكروشيه في يوم ما كانش فيه تمثيليات و كنا بالليل و انا كائن ليلي اساسا ، فكنت في قمة نشاطي الذهني
انا حاليا حليت عقدة التريكو و قعدت مرة ماسكة ابر التريكو حوالي اسبوع متواصل (والله مش كذب حتى اسألوا بنتي) اسبوع متواصل باشتغل تريكو و عملت لبنتي شال كبييير
محدش عايز اعمله بلوفر يا جماعة
قلبكوا ابيض و لا بمليون جنيه
(لو مليون جايز افكر)

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ