العملية فيها سعرات



ذكرياتي 60
انا فضلت رفيعة سنين طويلة و مش بس رفيعة ، لكن قليلة بالنسبة لاخواتي و مامتي ، بمعنى أٌقصر واحدة في عيلتي بلا مبالغة ولما وصلت لثانوي أدمنت الأكل الدسم ، يعني مفيش يوم يعدي من غير رز بلبن أو كريمة بالعسل أو عسل اسود و فطير مشلتت أو .... مفيش داعي اجري ريقكم على الاكل و لكن بدأت أطخن ، بس برضة مش جامد وانما قررت اعمل ريجيم
مكانش زمان حكاية دكاترة الريجيم دول ، لا الموضوع كان اللي يعمل عند دكتور يبقى علشان مريض و بابا كان مريض ووزنه زايد جدا و كان لازم يخس و لذلك أخذت الورقة بتاعة الريجيم بتاعة بابا و قررت اكل زيه ، منها ريجيم و منها تعاطف برضه
الورقة مكتوب عليها الوجبات
الصبح 3 توست بجبنة و زيتون و زبادي و عصير ، يعني حاجة آخر هنا
وانا ما كدبتش خبر وبقيت آكل و ابقى شبعانة لاني مش باكل كل ده كل يوم ولكن الورقة بتقول كده يبقى لازم وحتما آكل كده علشان أخس
وبعدين مكتوب فطرونة
ودي في لغة الشوام زي البرانش أو الوجبة بين الغذا و الفطار وقال ايه والله بحقيقي .... بطاطس محمرة
واديها ، يا ام محمد طبق بطاطس محمرة علشان الريجيم
و بعدين الغذا و العصرونة وهي حاجة كدة بين الغذاء و العشاء
و اديله
على آخر الاسبوع الجونلة مكانتش بتتقفل و بابا بيخس ..... لكن انا بازيد
وقلت لبابا على فكرة الريجيم ده أي كلام ، ده أنا عمالة اطخن
قال لي
ده ريجيم لأن وزني أكتر من 120 كيلو وانتي اقل من 50 يبقى سعراتك أقل من نصف سعراتي
سعراتي
العملية فيها سعرات
ده انا مش واخدة بالي ، اهو عندي ريجيم و خلاص
لقيت طبعا مكتوب فوق السعرات بتاع 3500 و الا اكتر
توقفت عن الريجيم في ساعتها و بعد ارتفاع وزني الى فوق الستين كيلو
بس بعديها ما بقتش احب اي ريجيم ما فيهوش فطرونة ولا عصرونة ولا بطاطس محمرة و اديني اهو فوق التسعين كيلو و ربنا يستر

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ