شبشب الهنا ياريتني كنت انا



حاضطر البس شبشب
ذكرياتي 67
عندي مشكلة كبيرة في المشي ، طول عمري ما احبش امشي ، اجري آه ، ألعب آه ، انما امشي ، لما ماما كانت تقول لي ياللا نخرج ، على طول اسألها فين لان لو نازلين نمشي يبقى بلاش و لو أصرت يبقى عياط بقى علشان مش باحب امشي خالص .
لما دخلت الكلية و معايا العربية كان عندنا جراج قدام البيت على طول في طريق الحرية لكن لما شفنا حوادث كثيرة قدامنا ايام لما كان الناس ممكن تجيب الرابع في طريق الحرية (مش زمان قوي من ثلاثين سنة بس) ، كانت الحوادث دي خلتنا نغير الجراج و نروح لواحد بينه وبين البيت بتاع دقيقة مشي
والله العظيم دقيقة تصوروا ، ده كتير ، انا مش بتاعة المجهود ده حرام عليهم ، المهم كنت باتحايل على اخويا يروح يجيب عربيته و يعدي علي علشان يوصلني الجراج ، لكن المشكلة انه مش كل يوم بننزل في نفس الساعة و مش كل يوم غزالته رايقة وبالتالي اضطريت آسفة اني امشي للجراج
دلوقتي مشكلتي بقى في الجزمة بتاعة المشي للجراج لان كان زمان بنلبس الجزمة 11 سم و 7 سم و لما اكون عملية تبقى 5 سم وكل مرة اتكعبل في جزمتي لان الشارع مليان حفر و غيره وبالتالي قررت و عزمت على اني البس الجزم اللي على الارض و بطلت العياقة في تلك الناحية المهم اني ما اقعش في نص الشارع و ميت ايد تشيلني و اسم الله علي وحاجت تكسف كدة
المشكلة بقى في الاجزمة البيج اللي باروح بيها الملجأ كل اسبوع مرتين لانها لازم تكون مريحة و واسعة وعلى الارض وكل مواصفات الجزم بتاعة الرياضيين و في نفس الوقت تناسب واحدة عدت الخمسين
جبت جزمة تجنن ومريحاني ومن البرتغال باين واللا البرازيل المهم انها مريحة وعلى الارض وواسعة وشكلها يناسب سني وكله تمام إلا الريحة اللي بتطلعها لما اقلعها
اف
باضطر اقلعها في الحمام لغاية لما اقدر ادخلها لدولاب الجزم
وامبارح جوزي قال لي :
على فكرة الحمام ريحته مكمكمة والظاهر ان الميه سايبة اثر في طقم الارض والا يمكن الشغالة بتمسح الارض بخيشة معطنة و انا باسمع وكل اهتمام و قلت له
انا حاتصرف في الموضوع ده و حارتب مع الشغالة موضوع ريحة الحمام ده
وخرجت من الاودة وانا بمنتهى الجدية و طلعت برة وانا باقول
الحمدلله ماجابش سيرة الجزمة
طبعا شيلت الجزمة و قلت له انا اتصرف و تاكد ان الشغالة بعد كدة مش حتسيب الريحة قصي مش حتتسبب في الريحة دي تاني
مش عارفة احط الجزمة فين
على السلم يمكن تطفش القطط اللي مستقصداني والا بعدين تطفش الضيوف
على السطوح جنب الديش علشان محدش يسرق محطات حد
المهم اني مش لاقية جزمة مريحة زيها و المحل اللي كنت باجيب منه قفل
حاضطر البس شبشب بقى والا ايه

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ