هل البطولة زائفة


هل البطولة زائفة
ذكرياتي 92

انا كنت باحاول اعمل نفسي شجاعة في اوقات كتير وساعات كانت بتيجي معايا واكتشفت ان الشجاعة والمواجهة مش بطالة
مثلا وانا طفلة في ليبيا وعلى الرغم من اننا 4 اخوة واخوات لكن مامتي حبيبتي مش بتحب تطلب من حد يعمل لها حاجة غيري وكانت دايما تبعتني اجيب الطلبات من الشارع
كلنا متفقين على ان انا الناصحة الجدعة اللي بتفهم ولكن اعتقد انها كانت بتبعتني علشان انا اللي مش باعترض ولا اقف في وش المدفع اللي هو مش مامتي حاشا لله
كان السوق بينا وبينه حوالي 5 دقائق مشي على الرجلين
خمس دقائق بتوقيت البشر ومليون سنة بتوقيتي لان لازم كنت اعدي على كام حقل ألغام ، مش من اللي بتفرقع ولكن من اللي مليانة عيال ليبيين بيكرهوا الطلاينة ولاني ملونة وشعري فاتح فطبيعي اميل للطلاينة عن العرب ومش حاقولك كمية الكره اللي كنت بالاقيها في الشارع
وكل مرة اغير الشارع علشان ما اقابلش حد من العيال اللي بتشد شعري وتضربني
لكن في مرة قلت المواجهة افضل
هي موتة والا اكتر
ومشيت في اقرب طريق يوصلني ولقيت حوالي عشرين واحد واقفين في حالة استعداد وعاملين حرف V و في قمة الحرف الريس الكبير بتاعهم
وبالتصوير البطيء كوكا تسير بين الاطفال يمين ويسار ومعها موسيقى تصويرية من بتاعة الكاوبوي
وتصل كوكا الى اول طفل على قمة الهرم
وترفع يدها وتضربه بالقلم على وجهه
والله ما اعرف انا ايه اللي عملته ده والا ازاي
المهم صمت رهيب
وصوت عصفورة بتصوت علي فوق في السما
وغمضت عليني علشان استنى القلم اللي حيرد علي بيه
اخذت القلم وفضلت بصَّاله وانا بابرَّق
وعايزة اقولكم انا كنت بابرَّق من الخوف هو افتكرني بابرقله من الشجاعة حاشا لله
المهم كملت وسيبتهم لان محدش اتحرك من مكانه
الاتنين الرؤساء انا و الزعيم بتاعهم تبادلنا الاقلام على الوجوه وخلاص محدش من الرعية يتكلم
لا هو قال لهم حاجة ولا انا كملت ضرب
مشيت لغاية السوق ورجعت طبعا طبعا طبعا طبعا  من ابعد شارع فيكي يا طرابلس ، بس المهم ما اعديش عليهم تاني
قلمين على الوش كتير برضه
اهم شيء في الموضوع ان اليوم التاني مامتي بعتتني ارجع حاجة اشتريتها من محل في شارع اسمه عمر المختار
وهو بعيد عن بيتنا ولكن مفيهوش ليبيين كله طلاينة
وانا مشيت علشان اروح للشارع ده واتاريهم جمعوا واعدوا لي العدة بتاع خمسين ولد من اللي حارقهم الاستعمار وانا والله لا استعمار ولا نيلة ده انا حتة بنت مصرية جبانة عاملة فيها جدعة
فضلوا ولاد الذين يتنقلوا من شارع لشارع راصديني لغاية لما قربت من شارع جانبي في عمر المختار وهوباااااااا
فين يوجعك يا كوكا
شعر ماشي كتف ماشي مقص حرامية ماشي والناس الجبناء اللي ماشيين في الشارع سايبين العيال تضرب في وكله يبص بعيد ويصفر
اه لو كنت في مصر والله ما كانوا حيسيبوهم ده كانوا افتكروني حرامية ومش بعيد يقعدوا علي يفطسوني
احنا في مصر نضرب الاول وبعدين نسأل
كله ضرب من غير شتيمة ولاد الايه لغاية لما ربنا بعتلي واحد راجل زعق فيهم راحوا سابوني
أما انا بمنتهى الكرامة ظبطت شعري وهدومي ورحت للمكان اللي ماما عايزاه
هي موته والا اكتر
ورجعت ومن يومها الصراحة بطلت موضوع المواجهات المباشرة تماما ابسلوتلي قطعيا
بقيت بحب الشتيمة احسن من الضرب هي على الاقل مش بتلزق

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ