اكبر ثورة في مصر




اكبر حاجة في خيره مصر  هي البشر
البشر هم اللي عملوا مصر مش نيلها ولا مالها
في ابيس عندي اولاد صغيرين والله العظيم والله العظيم منتهى الذكاء والفطنة
ذكاء فوق الوصف
اغبى واحد فيهم اذكى من ناس كتير في بلاد كتير وفي الآخر تلاقيه قاعد ينظف في مطعم وامكانياته الذهنية تخليه عالم صواريخ 
احنا لو ما خليناش الاولاد دي تاخد حقها في الدنيا زي ما تستحق نبقى بنرمي ثروتنا البشرية والذهنية في الارض
فيه ولد صغير في مدرسة في ابيس وفي الصيف بيشتغل في قرية بلبع وقف معايا مرة وانا باعمل نشاط مع الاولاد وكنت عاطية فرشة لواحد يدهن الباب والولد كان بيوسخ اكتر ما يدهن فقال لي
مش خسارة البوية اللي عمال يدلدقها
قلتله مش مشكلة المرة الجاية حيعملها احسن
بص لي وقال لي
يعني تقصدي انك عايزاه يتعلم اهم ما عايزة الباب يتدهن
بعديها وقف يتكلم معايا وقال لي
انا في قرية بلبع والشيف اللي معايا بيقول لي المدرسة مش مهمة لانه متخرج من الكلية وبيشتغل طباخ
قلتله لا التعليم مهم بس المهم كمان تتعلم حرفة تخليك لو ما لقيتش شغلانة بالشهادة تعرف تشتغل بحاجة تجيبلك فلوس

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ