قم للمعلم وفه التبجيلا قل للمعلم بالراحة علينا شوية

مذكراتي 87

كنت في زمن المعلم كالرسول وقم للمعلم وفه التبجيلا كاد المعلم ان يكون رسولا
وانا في صغري المدرس والا المدرسة دول شؤ
ولما اصحابي ييجوا علشان نلعب
اقعدوا على الكراسي
اجيب سبورة
اجيب طباشيرة
وهات يا شرح
طبعا بعد شوية باشرح لنفسي لان اصحابي بيتسرسبوا واحدة ورا التاني
لكن انا مش بايأس
والطباشير دايما في جيبي ، في ايدي ، في شنطتي المهم انه معايا لحسن اتزنق في حاجة اشرحها
واصحابي احب يسألوني علشان اجاوب
ومكنتش اعرف ان عملية الشرح دي موهبة ومش كل من مسك طباشيرة بقى مدرس .... بيفهم
فضلت احلم اطلع مدرسة لغاية الكلية انبهرت وقلت لا انا حاطلع مدرسة في الكلية واخد الدكتوراه بقى واعمل ابحاث بقى وابقى حاجة كدة اوعى من وشي
طلعت التانية على الدفعة ، حلو  ، لا مش حلو
لاني بدأت اشرح في سكاشن واحل مسائل مع الطلبة
وبعد اول سكشن لقيت الاول بتاع الدفعة جاي الاوضة بتاعة المعيدين وبمنتهى الادب بيطلب مني انه يحضر مع المعيدة التانية مش انا
قلت له قوي قوي مفيش اي مشاكل ولو عزت حاجة قول لي
كمان مرة اتنين جم يستأذنوا انهم ما يحضروش وانا بمنتهى الروح الرياضية ، قوي قوي مفيش مشكلة
ولما ادي السكشن الناس تنعس وتنام وتفقر وراسها تقع
 الله هو ايه الموضوع الناس مالها مستغبية كدة
واطلع من موضوع لسؤال لحتة ومفيش واحد يوحد الله ويسألني سؤال
مخدتش في نفسي وقلت الطلبة دايما مش بتركز وسبت الكلية لاسباب يطول شرحها واشتغلت في شركة كمبيوتر
اشرحي يا كوكا هانم للموظفين ما هو الكمبيوتر والبرمجة والكلام اللي انا باحبه
وابتدي بحماس والناس نيام نيام
قلت دول موظفين واكيد بيتعبوا وبييجوا بعد يوم عمل
قالولي ادي زمايلك في الشغل بتوع التسويق والمبيعات محاضرات عن الحاسب الآلي علشان يعرفوا يسوقوا
قلت لمديري انت اكيد بتهزر ده انا حاخليهم يفهموا الكمبيوتر ومش بعيد من بكرة يشتغلوا مبرمجين زيي كدة
ودخلت وشمرت كمي وهات يا شرح وزمايلي يشربوا في قهوة وشاي وانا هاتك يا شرح
لغاية لما لقيت واحد نعس وبينام
بدأت بعد كل العمر ده اعرف ان انا لي صوت امومي فيه هدوء جميل بيخلي كل اللي يحضر لي محاضرة يشعر بانه زي ابني وان انا باحكليهم حدوتة حلوة
ومن ساعتها ما بطلتش شرح برضه عيب دي هواية
بس بقيت اولع النور العالي واسقع المكان جدا لما الطلبة او الحاضرين لونهم يزرق واسكت في النص علشان يفوقوا وانكت كل عشر دقايق علشان الدم يدخل في الدماغ واصرفلهم قهوة تركي بن تقيل على حسابي
وفي آخر كل محاضرة اختمها بكلمتي المشهورة
وتوتة توتة خلصت الحدوتة حلوة والا ملتوتة
وتنتهي المحاضرة وللاسف بينادوني اديها تاني علشان كانت حلوة

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ