روح موت احسن

مرة واحدة صاحبتي قالتلي
هو انا ليه لازم اؤمن بربنا
كنا في الكلية وكان سؤال باعتبره غريب لان ممكن واحنا في اعدادي او ثانوي قبل ما الامور توضح الانسان بيتسائل لكن في العشرينات بيكون الدنيا مفهومة
قلتلها لو مفيش ربنا يبقى لازمتنا ايه ما نموت احسن
انتي شايفاها تنفع حاجة حلوة قوي من غيره
قالتلي يعني انا باعبد ربنا علشان ما اموتش نفسي
المهم اني امبارح كنت باشوف شرح ايه في سورة الحج وهي ايه انا باعتبرها من الايات اللي مع كل الشرح مش فاهماها ولكن تقريبا بتقول اللي كنت باقوله لصاحبتي
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
.
مَن كَانَ يَظُنُّ أَن لَّن يَنصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاء ثُمَّ لِيَقْطَعْ فَلْيَنظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ مَا يَغِيظُ
.
في الشرح بيقول ان اللي مش مصدق ان ربنا حينصره يجيب حبل ويحطه في السقف ويقطع يعني كانه بيقول يشنق نفسه حسب التفسيرات اللي قريتها
حسيت وكأن ربنا بيقول ان من غيرنصري لكم في الدنيا ووجودي في الاخرة ايه اللي يمنعك ان تموت نفسك

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ