العبادة على حرف

سورة الحج
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
.
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ - 11
.
العبادة لله لو كانت صحيحة بتكون مستقرة يعني الانسان عارف ان فيه ربنا وانه موجود وبيبقى في حالة من الاستقرار اللي مبنية على اقتناع انه تبع قوة اكبر منه كبيرة والقوة دي اللي هو ربنا باسمائه كلها اسماء الجلال واسماء الجمال
يعني انا تبع القوي العظيم الجبار الرحيم الرحمن اللطيف الخبير
لكن فيه ناس مجرد ما بيتحط في فتنة واحدة بتكون كافية انه يتهز ويفقد الثقة في وجود اله من اصله
والله واحدة قالتلي انا كنت مؤمنة لغاية لما مامتي تعبت ودعيت ربنا انها تخف وما سمعليش ومن ساعتها مش مؤمنة بوجود ربنا
تخيلوا انها بتبني ايمانها بالله انه يسمع دعائها ويحققه ومامتها اتوفت وهي عند ربنا اساسا
انا ما ناقشتهاش ساعتها لانها بالنسبة لي كانت مفاجأة زي جاتلي على خوانة وفرقتنا الايام
اللي بيعبد ربنا على حرف ده بيبقى عايز يعيش على طول في حياة مستقرة وكلها سلام نفسي مش بيحب يتقلب ولا يتعرض لاي مشاكل لانه مش حملها وده لانه ما عندوش الايمان بتاع انا معايا ربنا
اللي بيقف على حرف السرير يقع واللي بيقف على حرف الرصيف بيقع وكلمه بيعبد الله على حرف يعني هو في منطقة غير مستقرة لو اتزق زقة واحدة يقع
وانا هنا مش باتكلم على واحد بطل يصلي والا واحدة قلعت حجاب
انا باتكلم على اللي بيسيب ربنا فاكر ان عبادته لربنا تفرق مع ربنا استغفر الله العظيم
اللي بيعبد ربنا هو الكسبان
وده عامل زي اللي بيطلع الجبل ولما يوصل لاخره يفضل واقف على حرف يعني كانه ما دخلش اكثر ووضع رجله في مكان يستقر فيه
عبادة الله عايزة ممارسة مش بس انا اعرف ان فيه ربنا موجود
الاستقرار في العبادة بييجي بالتواصل الدائم يعني بافتح طريق بيني وبين ربنا يخلي التواصل موجود لان هو ده اللي بيزيد الاستقرار وبيخلي التواجد بينه وبين ربنا دائم
الاية اللي بعديها بيوري المقصود
يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لا يَضُرُّهُ وَمَا لا يَنفَعُهُ ذَلِكَ هُوَ الضَّلالُ الْبَعِيدُ - 12
.
يعني ممكن يروح للطب ويسيب اللي بيخلي الطب والدواء يشتغل
الضلال انك تروح للي لا بيضر ولا ينفع وتدعي له
والنوع التاني في الاية اللي بعديها
يَدْعُو لَمَن ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ- 13
..
النوع اللي ضرره اقرب من نفعه
يعني اروح لواحد ممكن ينفعني وادعوا له بدل ربنا وهو مش عارف ان ضره اقرب
.
اللهم ثبت ايماننا

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ