العلاقة بين الخمر والطاعون

فيه ناس قليلة جدا في الدنيا بابقى عايزة اشتمها
بجد نفسي اعرف اشتم
كنت لما اتغاظ من اخويا واحنا صغيرين اقول له يا ورقة ويرد علي بشتيمة اوحش يقول لي يا مكتب لاني كنت متربية في ليبيا في الخمسينيات مع الطلاينة وحتى الشتيمة الطلياني قليلة وكانت ممنوعة في البيت
نفسي اشتم الراجل اللي قعد يقول الخمر انواع حسب المذاهب
قال ايه خمر حرام وخمر ما اتقالش عليه حرام
قال يعني احنا مش عارفين ان علينا اجتناب الخمر
اجتناب يا جماعة
يعني هو من سكة وانا من سكة
يعني كانه واحد عنده مرض والعياذ بالله الطاعون
ما تعديش من جنبه
تخاف على نفسك منه
انما حتة شيخ يقول لا على فكرة الخمر هو اللي معمول مش عارفة من فاكهة ايه والا من ثمار ايه
الناس بقى اللي نفسها تشرب تقوم تقول الشيخ الفلاني قال حلال
يا اخي اتق الله
هو انت مش عارف انها حرام حتى لو ميت الف شيخ قالولك
مش انت بتقرا قرآن وعارف ان الخمر من عمل الشيطان فاجتنبوه
طيب لو مش عارف اديني باقولك
واللي معايا على الفيسبوك وقرا الكلام ده لما يقابل ربنا ما يقولوش انا مكنتش عارف
يقول له يارب انا عارف بس باحبها
انا عارف بس ضعيف
انا عارف بس مش هاممني
انما ما يقولش انا عارف انها حلال او فلان قال لي حلال
واللي باسمعه عن موضة الخمرة في المجتمعات الراقية دي حاجة مقززة
الخمرة تذهب العقل وبتخلي الانسان السكران زي الاهبل وبيضحك زي العبيط يعني مش حاجة يفتخر بيها واذا عايز تسكر قوي خليك في البيت طيب بلاش في العلن

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ