تدبر في سورة المائدة

في سورة المائدة
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (8)
صدق الله العظيم
انا ماشية بالاية دي في حياتي كلها وعمري ما كنت اظلم واحد علشان مش باحبه وكنت باجي على نفسي علشان اللي حوالي
ربنا طلب مننا العدل وللاسف فيه ناس كتير بتعتبر اللي مش معايا يبقى علي
وبتتعامل مع اللي عليها غير مع اللي ليها
محدش يصدق بسهولة ان اللي قدامه ممكن يعطي لانسان حقه لو كان من اعداءه
انا والدي الله يرحمه كان في سلك القضاء في وقت من الاوقات كان رئيس نيابة المحكمة العليا في طرابلس وكان لو المحامي غفل عن حاجة لصالح المتهم كان بيقول له عليها
ولما قلتله امال فين اقصى العقوبة اللي باسمعها في الافلام قال لي احنا مش بنطالب الا بالحق والعدل حتى لو كان لصالح المتهم
انا كمان عمري في حياتي ما قصدت او حاولت اكون غير عادلة مع اعدائي قبل اصدقائي
واتمنى اننا كلنا نحاول نعرف ازاي نحط العواطف على جنب ونحلل ونشوف كل الخبايا اللي في كل صورة وما نخليش اللون اللي طاغي عليها يمنعنا من رؤية التفاصيل

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ