يا بختكم يا مصريين


وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا
.
ربنا بيقول من اراد الآخرة
اكيد اللي مؤمن بيها عايزها تيجي في صالحه
لكن بيقول سعى لها سعيها
السعي عادة بيدل على الحركة
فيه ناس مقضياها دعاء وهي قاعدة
وصلاة في بيتها من غير ما تتحرك لغيرها
هي عايزة تعمل الخير بس الخير اللي مفيهوش حركة كتير
تلاقي جايلك رسالة وفيها دعاء ويقولك ابعته لكل اصحابك علشان تاخد اجره
ده مش سعي
السعي ان انا ابحث بنفسي عن الناس المحتاجة اللي ممكن اساعدها
وحتى انا سمعت عن الفرق بين اهل الجنة والناس العادية يقولك ان اهل الجنة بيفرح باللي بيطلب منه حاجة اكتر من الناس العادية اللي بتفرح لما يجيلها حاجة
يعني بيطلب من ربنا يبعت له المحتاج او المتضايق علشان يساعده
انا مرة واحدة خليجية قالتلي يا بختكم يا مصريين
الزكاة والصدقات بين ايديكم سهلة
اول ما تعوزي تتصدقي على حد بتلاقي
تصوروا ان ده مش من الحاجات اللي احنا حاسين بيها
ده انت تقدر تتصدق بسندويتش والا زجاجة عصير والا حتى شوية مياه
الحمد لله وربنا يتقبل سعينا وسعيكم للاخرة يارب
ارجع تاني اتكلم عن وهو مؤمن هنا ممكن يكون ربنا بيؤكد انك بتسعى لانك مؤمن بالاخرة والايمان اللي هو فيه يقين يعني انا باعمل مش علشان انا طيب والا انا باحب الناس والا انا قلبي مش جايبني
لا انا باعمل علشان ده سعي للاخرة
النية في كل عمل بتجمله وبتحطه في مكانه الصحيح
يعني انا كل يوم عارف اني لازم اعمل اللي يعدي اليوم ده لصالحي يبقى انا صاحي بادور على اللي يدخلني الجنة
صباحكم جميل يدخلكم الجنة ان شاء الله

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ