اخبار IBM

وَلا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا .
.
الاية دي الناس اساءت استعمالها لدرجة ان انا لما كنت في اوائل الثمانينات في ايطاليا باخد كورس في نوع من انواع البلوتر او الرسامة الالكترونية واثناء الكورس عزمونا مع ادارة الشركة وواحد قالي اخبار IBM او اي بي ام في مصر ايه
فيه شركة كمبيوتر كبيرة اسمها اي بي ام وانا افتكرت انه فاكر اننا لنا شغل معاهم او حاجة من هذا القبيل ولكن وعلى ما استوعبت الموضوع كان بيضحك بصوت عالي هو وكل الي في الترابيزة
قلتله مش فاهمة
قال لي
ده اختصار الشعب المصري
اي دي اختصار لكلمة ان شاء الله Inshallah
بي اختصار بكرة Bokra
ام اختصار لكلمة معلش Malesh

قال
انتم عندكم كل حاجة ان شاء الله او بكرة او معلش
زعلت قوي ساعتها لان اذا ده صورة المصريين عندهم يبقى عيب علينا
.
الاية بتقول ما تؤكدش على حاجة انك حتعملها الا وانت عارف ان ربنا لازم مشيئته تكون موجودة
ما ينفعش اقول لواحد (ولله المثل الاعلى)
تعالى اوصلك وانا مش معايا مفتاح العربية
ولا اقول له خذ اكل او فلوس والمفتاح بتاع التلاجة او الخزنة مش معايا
ان شاء الله يعني كل حاجة لازم تتم بمشيئته ولكن انت لازم يكون عندك عزم
انما احنا علشان مش عايزين نقول لا ونقنع اللي قدامنا سواء طفل عايز ينزل او زميل عايز حاجة فبنقول ان شاء الله وفي قلبنا عارفين انها تسويف وده اخطر شيء
لما نقول لا افضل الف مرة ما نقول ان شاء الله بمعنى لا
الاية هنا بتقول ما تؤكدش انك حتعمل حاجة بكرة
وحتى الا ان يشاء الله كانت في الاية اللي وراها علشان توضح ان التأكيد يكون بتقديم المشيئة

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ