فؤاد المهندس بيربي اولادنا

مرة من كام سنة قرأت لبنت باعته مشكلة ان والدها مش عايزها تتجوز اللي بتحبه وبتستشهد ان ده العادي وقالت بالحرف الواحد
فؤاد المهندس في تمثيلية ,,,... قال لبنته اتجوزي اللي قلبك اتحرك له
لكن بابايا مش عايز انا مش فاهمة
هو ليه مش عايز
انا قرأت كلامها واتخضيت كانت بنتي لسة في حضانة وقررت اني ما اخليهاش تتفرج على المسلسلات المصري اساسا الا لما تعرف الفرق بين الصح والغلط ولو اتفرجت ابقى معاها ونتكلم واحكيلها واقل لها ما اراه خطأ
عاشت طفولة جميلة بين افلام والت ديزني الكلاسيكية اللي ما فيهاش تركيز على العلاقات العاطفية علشان تعيش طفولتها ولما كبرت واتفرجت كنت دايما احاول ابعدها عن التعلق بالماديات ومنها رغبات الانسان ولازم تكون مقننة
وخليتها ما تركزش على نفسها ولكن تركز على المجتمع والناس وكنت دايما اقول لها احنا فينا الخير والشر خليكي دايما تطلعي الخير اللي في اي انسان والشر حيبعد لوحده والحمد لله ان ربنا عافانا مما ابتلي بيه الاخرين والحمد لله اصبحت مثلا يحتذى به
انا باقول الكلام ده علشان المسلسل اللي بيزرع في المجتمع الحياة الاجنبية اللي بتتمثل في ايفاء الجسم باحتياجاته والعلاقات المفتوحة وشرب الخمر وكأن الحاجات دي منتشرة عندنا ومسموح بها اجتماعيا والحقيقة اننا في اسكندرية على الاقل محافظين بدرجة تغيط والاهل بيخافوا على بناتهم ساعات بدون تعقل واللي بيحصل في المسلسلات لا يمثلنا نهائي
انا الصراحة انصح اي اسرة مصرية انها ما تتفرجش على مسلسلات مصري حاليا لان الاعلام المصري الايام دي في اسوأ حالاته ولو ممكن نتفرج على الافلام القديمة على الاقل لما يروح الراجل البار ويشرب علشان ينسى نقول لهم ده كان زمان يا عيال دلوقتي مفيش الكلام الفاضي ده احنا شعب زي الفل عارف الحرام والحلال ويبقى لنا حجة

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ