لماذا مرسي وليس شفيق

بعد النتيجة سعدت انها لم تتغير وان الحق ظهر والله لو كان شفيق جاب اصوات اكتر كنت صحيح حاتقهر انه ما وقفش مع اولادنا في الايام الاولى من الثورة وسابهم لما ماتوا واتزنقوا في التحرير من كل جانب واترمى عليهم المولوتوف اللي عمرنا ما اشتغلنا بيه في الشوارع ولكن كنت حاسكت ولما طلعت النتيجة فرحت لان كان دايما عشمي ان الجيش مؤسسة وطنية وحاربت واستشهد منها الآلاف وانا عاصرت ايام 67 و 73 لما استشهد ناس وازاي البلد كلها كانت بتحترمهم وبتحبهم وبيدوهم الصلاحيات والشقق السكنية وغيرها
انا انبسطت من خسارة شفيق مش عشان باحب مرسي ولا عشان بكره شفيق انا انبسطت لاني حسيت ان العدل حيبتدي يطبق في البلد والعدل اساس الملك واحنا بقالنا سنين الظلم مالي البلد والوظائف يحصل عليها الوسايط مش مسابقات للافضل والفلوس بتروح في جيوب ناس وصاحب السلطة بيعامل الناس كلها بتعالي وبقهر واصبح الناس مكسورة جدا بالذات اللي مالهمش ضهر في البلد ودقوا الفتن بين كل الطوائف وكل ده اشعرني ان البلد لازم تتغير ولازم الطبقة المسيطرة اللي تعمدت الجبروت والغطرسة تنتهي
مبروك لمصر القضاء العادل
مبروك لمصر امل عودة يد العدالة المتمثلة في البوليس بقوة العدالة
مبروك لمصر عدم تهميش اي واحد بيشتغل فيها بشرف وان كان سائق توك توك على راي مرسي

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ