مش لازم تستأذن

ابنتي مؤدبة جدا ودايما تستأذن وعلمتها الادب من اول يوم عرفت تتكلم فيه
لازم لو سمحتي
من فضلك
اطلبي بادب وهي تصدق كل كمة قال وبالتالي اصبحت في منتهي الادب وتمتثل للقواعد المعمول بها واستمرت الى ان اصبحت في المدرسة وهي تسأل قبل دخول الحمام وقد تسأل ايضا عن نوع ما ستفعله في الحمام وعلى الرغم من اني اقنعتها ان البيت بيتها وانه يمكنها ان تدخل الحمام وقت ما تحب وتعمل اللي هي عايزاه انما مين احنا لازم نستأذن
وفي مرة قلت اعاكسها وقالت عايزة اعمل تواليت
قلتلها لأ طبعا
راحت معيطة
قلتلها يا بنتي انا مش قافلاه بالمفتاح
روحي
ومن ضمن القواعد المهمة ايضا ان لما تصلي اقولها حرما تقولي جمعا
ولو صلت من غير ما اقولها حرما تقريبا تشعر ان الصلاة مش نافعة او مش حتتقبل وبالتالي لو صلت قدامي اقولها حرما ترد وتقول جمعا
وفي مرة كان معايا ناس اصحابي وسمعتها من فوق لاننا كنا في فيلا في سلطنة  عمان وسمعتها بتقول هه هااااااااااه هاااااااااااه
قلتلها هااا ايه
انا مش فاهمة
تقول لي هاااااا هاااا
رحتلها وسبت اصحابي وقلتلها هااا ايه
قالتلي انا صليت وانتي ما قلتيش حرما
قلتلها وانا اشعرفني انك صليتي
واتفقت معاها انها لما تصلي تقول لي جمعا فانا اعرف واقول حرما
وفي الآخر ريحتها وريحت نفسي وقلتلها
على فكرة البنات لما بتكبر مش بتسمع كلام مامتها قوي
وبطلت تسألني قبل الحمام وبطلت تقول حرما وبطلت تسمع كلامي من اصله
واضح انها بتسمع الكلام بحذافيره

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ