الانتخابات بات بات والتعلب فات فات فات

الانتخابات المصرية حدثت بالفعل في مثل هذا اليوم ونزل في الشوارع الشعب لينتخب وهو لا يعلم من ينتخب ومن يمثله
بالنسبة للقوائم فهي سهلة ومريحة لان الاحزاب المعروفة معدودة وانتشرت على الفضائيات
اما الفردي فهناك اكثر من مائة فرد مرشحون في دائرتي وكل اللي بيني وبينهم صورة في الشارع او اسم سمعته
اختار ازاي واعرفهم من بعض ازاي
ونتحدث مع بعض وتنتهي ان اللي اخترته انسحب من الترشيح
الله اعمل ايه يعني اروح ابوظ صوتي يعني
يعني اجيب واحد ممكن يلبسني في الحيط
قالك المجلس ده بتاع الشعب
وفي نفس الوقت المجلس قال مالوش صلاحية
الله هم بيصعبوها كدة ليه
طب انا اروح للمستوي اللي بعديه في الجيم ده ازاي
اموت الفلول ماشي
بلاش اخوان زي بعضه
السلف حيلبسونا اسود وينقلونا نقلة نوعية ونصبح نسخة من السعودية فبلاشهم اوكي
الليبراليين قللات الادب وحيقلعونا هدومنا بلاشهم
اليسار حيرجعنا زي ايام عبد الناصر الناس كلها فلسانة ومعهاش فلوس فبلاشهم
الفلاحين خلوا بالكم فيهم كتير جهلاء مش بيعرفوا يكتبوا ويقروا
العمال مش عمال
لاااااااااااااااا لأااااااااااااااااااااااااااااا
انا لازم اختار واحد من المية وتلاتين
بدأت اسأل في التويتر وقالولي على واحد
وتاني يوم وانا سايقة لقيته جنبي سايق عربيته واد شاب طموح
قلت جميل انا عايزة واد شاب طموح يتكلم عن بلدي بكل الطموح اللي في التحرير
هو ده ولافيش غيره
حفظت اسمه
قلت لجيراني عليه
كلمت اصحابي
كتبت على التويتر والفيسبوك
وقبل الانتخابات النهاردة افاجأ انه انسحب
لاااااااااااااااا لأااااااااااااااااااااااااا
يعني اروح اجيب مرشح من عند امي
يعني اقول حادي بادي
دورت على قائمة الفلول عشان استبعدها
وقائمة الحرية والعدالة
الحزب اللي انا تبعه ما نزلش فردي
وفي الدائرة بتاعتي ما نزلش قائمة
الحل ان انا حاختار واحد من الاسماء الجديدة زي تامر او عمرو او حاجة اهو اسم من الجيل اللي قد اولادي
والقائمة اسهل لان الاتجاهات واضحة
وقررت ان الحل الاسهل اني اقعد اعمل استخارة وادعوا الله جاهدة
الله دبر لي امري فانا لا احسن التدبير
الله دبر لي امري فانا لا احسن التدبير
الله دبر لي امري فانا لا احسن التدبير
الله دبر لي امري فانا لا احسن التدبير
الله دبر لي امري فانا لا احسن التدبير
وانام يمكن احلم بواحد من الفردي واقوم من النوم على صوت واحد
عمرو عمرو عمرو
اجري جري على اللجنة واقولهم انا عايزة عمرو
ابص للي حوالي
عمرو يا جماعة عمرو
والقاضي يزغرلي ويقول لي اسكتي بدل ما اطلعك من اللجنة
وانا اقول عمرو عمرو
وامسك الورقة الاقي مفيش عمرو في الورقة
فاعلم على اول اسمين واتكل على الله
واقول قدر الله وما شاء فعل
يارب بلدنا يتيمة مالهاش اخوات كانت من الاف السنين لوحدها والناس كلها محتاسة واحنا بنحنط وبنبني اهرامات
خليك معانا يارب على العدو الداخلي والخارجي
خليك معانا على الفلول اللي مش بيحبونا
خليك معانا على المتزمتين اللي عايزين يقرفونا
خليك معانا على اللي بيمسك فينا ومش عايز يسيبنا
الله دبر لي امري فانا لا احسن التدبير
والسلام عليكم ورحمة الله لاني لازم انام بدري علشان الحق احلم بعمرو

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ