القط الاحول

كان يا ما كان بيت مصري اصيل ما فيهوش قط
والبنت الصغيرة صاحبة الثمانية عشر ربيعا عايزة قط
( ايوة بنت صغيرة لاني باكتب القصة وانا عندي قرب الستين سنة عادي )
المهم ان والد تلك الفتاة الصغيرة (عادي فوتوها) مش بيحب القطط
قررت تلك الفتاة انها تجيب قطة لما اهلها يسافروا
وفعلا لما دخلت الكلية وهم كانوا في بلد وهي في بلد جابت قطة سيامي جميلة
جميلة دلوعة شقية بس
حولة
ايه يعني عشان عينيها بتبص بعيد مش حتشوف الفيران مثلا
ايوة جميلة وحولة
بس زي العسل
شقية شقاوة لا توصف
ممكن تبقى واقفة بتتدلع علي وفجأة
دريجن دريجن دريجن تجري تاخد بيت والدتي من اوله لاخره والاقيها على الستارة فوق
ليه يا بنت الحلال
مين زعلك
مفيش هي جالها مزاجها تجري وتطلع فوق الستارة
وفي النهاية ترجع تكمل لعب بعد شوية
كنت باحب اعاكسها مع العلم ان انا مش مبدأي المعاكسة
انا غالبا كنت لسة صغيرة بس
ولذلك لما عرفت انها بتحب الكريم شانتييه على عكس كل القطط اللي ممكن تعرفوها لان القطط مش بتحب الحلويات
كنت احطلها الكريمة على ام رأسها عشان تاخد وقتها على ما تجيبها من فوق وتاكلها
كنت احب جدا جدا الف رجلها باللزق السوليتيب وتقعد تنطر رجلها عشان يطلع لوحدة
مش عارفة ايه السادية اللي كنت فيها
المهم انها مكانتش تحب تقضي حاجتها في الحمام وكنا بنعمل المستحيل ونحبسها ولكن الشغالة في يوم قالتلي
القطة دي عندها امساك
ازاي يا ام امحمد
اصلها مش بتعمل بقالها سبع تيام
ازاي يا ام محمد
وانا كنت ملاحظة ان البيت ريحته متغيره
قلتلها يا ام محمد انتي مش بتنظفي البيت
قالتلي ان شاء الله يدوسني التروماي بانظفه
قلتلها يبقى هي عاملة في حتة متدارية
طبعا اكتشفت هي بتعمل فين وطلعت ام محمد مش بتنظف كويس وللاسف ما داسهاش تروماي
بس كانت مامتي على وصول وجاية من السفر وانا الصراحة زهقت من موضوع الانقلاب على الحمام وكنت عايزة ازحلقها في حنة قبل ماما ما تيجي
رحت كلمت واحدة ست جميلة صاحبتنا بتحب القطط جدا وآخر مرة لما قطتها ماتت عملت عزاء في البيت واصحابها لبسوا اسود وعزوها وانا قلت دي لقطة
يا طنط عندي حتة قطة سيامي تستاهل صالونك
ياريت يا حبيبتي هاتيهالي حالا لان من ساعة ما بسبستي ما ماتت وانا مش عارفة اعيش
من عيوني
جريت ادور على قطتي اللي كان اسمها كيارا
وحطيتها في شنطة زي فيلم الايدي الناعمة
ونزلت بيها بسرعة عشان اوديها لطنط
وانا في آخر سلمة لقيتها بتفلفص جوه الشنطة وخفت لتتخنق
فتحت حتة صغيرة قوي عشان تتنفس
وهي في ثانية لقيتها برة الشنطة بتجري في الشارع
وانا والشنطة وراها جري
كيااااارااااااااا
كيااااارااااااااا
وهي دخلت في اول محل جنب البيت
دخلت وراها
كيااارااااااااااا
المحل كله واقف يبص علي
تمالكت نفسي وعدلت هدومي وقلت لهم
بنجور
شفتم قطة سيامي كانت ماشية من هنا
كل اللي بيشتغلوا بصوا ناحية واحدة وبعدين كلهم بصولي وقالولي
لأ ما شفناش قطة
انا اقولهم
دي لسة داخلة من هنا
كلهم
لأ مفيش قطة
سكت لمدة ثلاثين ثانية احاول افهم
ليه مش عايزين يدوني القطة
وانا عارفة ان المحل ده له صاحبه عندها بنت صغيرة وتقريبا البنت عايشة في المحل مع البنات اللي بتبيع
قلت يمكن عايزين القطة تشغلها عنهم
المهم تمالكت نفسي وقلت
طنط والا البنت
البنت والا طنط
في الآخر قلت عشان ما اخسرش الجيران خليها معاهم هم احرار
كلمت طنط وقلتلها على المشكلة انها هربت مني في الشارع وطنط كمان قالتلي انا قلبي ما كانش حيستحمل قطة تانية
من يومها وكل ما ادخل المحل اشم ريحة كييااااراااا وهم مش واخدين بالهم ان الريحة دي هي السبب في الطفشان
انما بالسلامة هم الخسرانين

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ