عمر الستات من سابع المستحيلات

مش عارفة ليه الستات مش بتحب حد يعرف عمرها
يعني لو انا عندي خمسين وشكلي يدي على عشرين تفتكروا الناس لو قالت عندي ثلاثين ازعل
او لو عندي ثلاثين وشكلي يدي على ستين وواحد قال لي انتي عندك خمسين ازعل
انا مش حازعل
بس الستات كلها بتزعل
انا باقول عندي كام سنة وبشجاعة ولذلك كان الستات ما تحبش تقعد جنبي في اي قاعدة لان الموضوع ممكن يتفقش
وانا في الثلاثين كنت باقول اني في الثلاثين وكنت بالبس غويشة (الله يرحمها اتسرقت مع الدهب اللي اتسرق كله ) كان فيها في كل سنة من عمري قطعة مكتوب عليها السنة واستمرت الى ان انتهت الحلقات ولم ينتهي عمري
البريد الخاص بي في اخره 1955 وهو سنة الميلاد
وكان في الزمن الماضي قبل ما البنت تدخل الكليات وتتخرج وتقدم شهادة الميلاد من مصوغات التعيين وتطلع على المعاش كانت الستات في الزمن الجميل تقعد مستتة لغاية لما ييجي العريس ودايما يكون الحد الفاصل هي عندها كام سنة وهي اكبر والا اختها اكبر لان زمان كان الاخت الكبيرة تتجوز الاول وحاجات من هذا القبيل
اتعودت على ان سن الست من المواضيع الشائكة ولذلك نصحتني والدتي ان لما حد من اولادي يسألني عندك كام سنة لازم تقولي سن صغير لان حيمسكوا عليكي الكلمة وتفضلي طول عمرك مش عارفة تخبي سنك
ولاني بنت محترمة ولاني باسمع كلام والدتي فلما جاء اليوم الفاصل اللي منتظراه كل ست وقفت بنتي قدامي وبالحركة البطيئة والصوت البطيء  ماما انتي عندك كام سنة
ترددت كثيرا
انا عندي 36 سنة اقولها كام يعني
ثلاثين يبقى مسش فارقة
رحت مصغرة بتاع عشر سنين وقلتلها
عندي ستة وعسشرين سنة يا حبيبتي
اتخضت جامد
 معقولة بجد
انتي اكبر من مامتك
قلتلها ليه هي مامتي عندها كام سنة
قالتلي جدتي قالتلي عندها 18 سنة


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ