الطهارة بالرمل ازاي يعني

اول مرة سمعت عن التيمم استغربت جدا
الله
طيب انا باغسل بالمية عشان انظف الوساخة يبقى ازاي اتوضأ بالرملة
دي مسأله فيها كلام
اسمع الطريقة الاقي نفسي باتوسخ بالرملة علشان ايه اتطهر
كنت صغيرة وظل هذا الموضوع في بالي وانا متعودة اني استنى حكمة الله تظهر يعني قلت لما ربنا قال كدة يبقى ربنا عارف وانا مش عارفة
الايام دي لقيت ان ربنا عايزنا نتطهر قبل ما نصلي
نتطهر من ايه
من الوساخة بس لا طبعا
نتطهر من ارتباطنا بالدنيا عشان نتكلم مع الخالق
يعني اتوسخنا نتطهر
عملنا ما يغضب الله نتطهر
عملنا لمتعتنا الشخصية نتطهر
الطهارة عندي ما بقيتش مية بتنزل على جسمي
الطهارة بقت رمز
بقت من جوه ومعاها من برة حاجة
الرمل اللي باتطهر بيه لازم يكون جاف
هو بيشرب المية اللي في
المية بتشيل وتحط علي
او تشيل مني وتحط على الارض
عشان كدة لو مفيش مية تشيل مني يبقى الرمل يشيل مني
مش عارفة حاسة ان موضوع التيمم ده قصة كبيرة قوي لازم اقعد اتكلم عنها وافكر فيها
اللهم اجعلنا من المتطهرين  والركع السجود

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ