الفول ليلة العيد بس

كنت في سلطنة عمان وكنا في رمضان وجوزي بيحب يتسحر فول ولان هناك مكانش فيه فول فانا مش عارفة اعمله ازاي
ولما جبت الفول ولقيته ما لقيتش الدماسة
ولما قررت اني اعمله في حلة على نار هادية كنا ليلة العيد
واكتشفت ان الاولاد ما اشتريناش لهم لبس للعيد
وقررنا ننزل نشتري للاولاد اللبس
في عمان مش زي مصر
المسافات تبدأ من 50 كيلو وطالع
انا من اسكندرية يعني الكورنيش 23 كيلو
انما اضطرينا ناخد السكة الطويلة عشان نروح نشتري لبس حلو واول ما وصلنا للمول قلت لجوزي
اوبااااااا
انا نسيت الفول على النار
قال لي الدماسة
قلت له لا الحلة
سألني
فيها مية كتير
لأ
النار واطية
لأ
اشمعنى النهاردة والعيد بكرة وجرينا نروح على البيت بسرعة 120 كيلو
وطول السكة يقول لي جوزي
انا طلبته في رمضان ، تقومي تعمليه في ليلة العيد
الله مش لما حليت المشاكل المحيطة بعمل الفول في البيت
المهم احنا كنا في كومباوند الجامعة وكله شوارع بارقام 1 2 3 4 5 وهكذا
والميادين أ ب ج
محسسني انهم في معادلات رياضية يعني احنا شارع خمسة دوار أ والحل فيلا خمسة على الشمال
وصلنا لأول الشارع ولقينا كمية عربيات كتيرة واقفة
جوزي قال لي الظاهر المطافي
الدخان يمكن طلع والناس جت تطفي النار
ورحنا بسرعة وبحركة سينيمائية امريكية فذة وقفنا في وسط العربيات
وفتحنا الابواب بسرعة وكنا في الشارع في ثانية
وبنبص حوالينا لقينا ان احنا مش قدام البيت وان العربيات دي في فيلا تانية خالص
واحد عامل حفلة وعازم اصحابه
احنا من سكات بصينا على الناس ورجعنا على العربية
بنفس السرعة مارشاريير
ودخلنا في الفيلا اللي جنبها اللي هي بتاعتنا ومفيش حد قدامها
ورحنا فتحنا الباب
البيت مليان دخان وريحته هباب
اخذنا بعضنا وفتحنا كل الشبابيك ورحنا لأصحابنا لغاية لما نقدر ندخل ننام
فترة الاعارة كانت 5 سنوات
ريحة الحريق بتاع الفول فضلت في البيت لغاية لما سلمناه للجامعة
ومن ساعتها بطل جوزي يطلب فول
وقرر يجرب البليلة 

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ