باقولك ايه .... انا عايزة اعيش

جبت حوض سمك لأولادي عشان اعلمهم يتحملوا المسئولية واشتريت اصناف من السمك منه زينة ومنه زينة برضه ومنه سمك خدمي زي الكات فيش وهي سمكة تنظف ارضية الحوض والجي ايتر وهي سمكة تاكل الطحالب والفطريات وسمك شبه القرش وتاني ملون جوبي بديل طويل وكل يوم ابص على الحوض وانا فخورة بالشكل الجميل للسمك وبعدين في يوم من تلكموا الايام
آن آنننننن ن ن
السمك نقص واحدة
ادور عليها يمين شمال ابص من الاتجاهات الخمسة تسألوني اللي هم انهي اقولكم الجوانب الأربعة والسقف ولا من شاف ولا من دري
قعدت زعلانة على البنية اللي اتخطفت
يا ولاد محدش شافها
ابني بص لي بتمعن
ماتت والسمك الكبير بياكل السمك الصغير مش حضرتك دايما تقوليلنا ان فيه ناس زي السمك بياكل بعضه
صحيح ممكن تكون اتكلت
سبت الحوض وانا متضررة
تاني يوم الموسيقى التصويرية كانت اقوى حبتين لان لقيت سمكة تانية اختفت
الله
هم مش عاملينلي حساب والا ايه
فين اختكم يا ولاد
اشيل اللعب اللي تحت وابص في كل مكان مالاقيش حتى الشوك بتاعها
هو فعلا السمك شكله بياكل بعضه بس هي مش غابة يعني كل واحد عمال ياكل في التاني
وثالث يوم صحيت من النوم عشان الاولاد يلبسوا ويروحوا المدرسة لكن كلا البتة
رحت جري على الحوض والاولاد سمعوا
لااااااااااا انتم اتجنيتوا والا ايه
الاولاد صحيوا علي وانا بازعق للسمك
هو انا شارياه عشان تاكلوه
انا باحطلكم اكل كل يوم يا مفاجيع
بدأت بعديها اشك في سمك القرش الصغير
واصحى من النوم في نص الليل عشان امسكه متلبس
محصلش
الله
وفي يوم رمادي ما طلعتلوش شمس
واحدة من سمك القرش اختفت
براااءة
الله
شكيت في السمكة الشغالة اللي عمالة تكنس الحوض
اتاكلت
اللي بيلمع الزجاج
اتاكلت
قلت ما بدهاش انا لازم اعرف اللي اكلت كل السمك ده فين
رحت للخبير اللي اشتريته منه
قال لي يمكن بينط برة الحوض
تاني يوم جوزي صحي لقاني بادور ورا السفرة وتحت البوفيه لان سمك القرش كله خلص وعدد السمك اصبح قليل وبقينا كلنا مستغربين جدا ورحت تاني لاستشارة
قال لي السمك لما بيتعب ويدروخ السمك التاني بياكله فاول ما تلاقي سمكة مدروخة شيليها في مكان تاني مؤقتا لغاية لما تخف حطيها
عايزة اقولكم اني كنت عازمة ناس على الغذاء  والشغالة عماله تحضر المشمر والمحمر وانا عين على الضيوف وعين على الحوض لغاية لما لقيت سمكة مدروخة حبتين استأذنت الناس ورحت جبت الشبكة والناس بتبص لي ومش فاهمة  وعشان اسرع العملية جبت اول اناء في سكتي وكان الظاهر شفشق بلاستيك والا علبة بلاستيك ملونة المهم ان السمكة جوه مش باينة وحطيته بسرعة في المطبخ ورجعت مع اصدقائي وصديقاتي فل الفل
شوية ولقيت بنتي بتصرخ
حرااام لا حرااااام
فيه ايه جريت على المطبخ لقيت الشغالة حاطة مصفاة على العلبة البلاستيك بتصفي ماء الباذنجان قبل ما تقليه
يا نهار ازرق وملون بالوان الطيف
السمكة طبعا مش حاقولكم
اتقضى عليها بضربة معلم وبنتي ماسكة في خناق الشغالة وهاتك
حرام علييييكيييي هي كانت عملت فيكي ايييييه
والشغالة بتبص لي عشان الحقها لان حكاية ان سمكة ماتت ما تاكلش معاها لان الغذاء قبلها بيوم كان سمك يعني كله مات قبل ما ناكله مش قصة يعني ان سمكة فسفوسة قد الزيتونة تموت
خلصنا يومها وبدأت الاحظ شيء غريب جدا
فيه سمكة تضاعف حجمها
الذكر بقى قد الانثى بتاع اربع خمس مرات
انت بتكبر كدة ليه يا عم
تكونش انت اللي بتاكل عيالي كلهم
سألت الخبير
قال لي
ايوة ممكن فيه سمكن بيجيله حالة من التوحش وياكل السمك التاني
والحل يا سعادة الباشا
انك تحط السمكة لوحدها خالص لمدة وبعدين ترجعها
المهم ان السمكة دي من الاول جبتها عشان صعبت علي لان مفيهاش اي جاذبية ومش ممكن حد غيري يشتريها لانها شبة البلطي في الشكل واللون الترابي الفضي الغريب
مسكت السمكة بالشبكة وحطيتها لوحدها شوية
يوم كدة ورجعتها
وتاني يوم لقيتها ماتت
الله طب دي ماتت من غير ما عرف سر اختفاء السمك
ماتت ومعاها سر الاسماك
قبل ما تختفي واحدة تانية اخذت السمك كله في كيس واعطيته للخبير وقلت  له
باقولك ايه
انا عايزة اعيش



تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ