حين انبهر السفير السعودي بالطفل المصري

طبعا مش حاقولكم على تربيتي لاولادي
اكيد لما انا امهم يبقى حيكونوا عاملين ازاي
راجع البلوج من اوله صفحة واحد لغاية اربعين تعرف انا كنت ازاي وانا طفلة
مش راح اطول في الحتة دي لان حتتعرف في الآخر
مرة من ذات المرات اتعزمت على العشاء عند العلامة الاستاذ الشيخ عبد الله شحاته رحمه الله رحمة واسعة وادخله الجنة وانا معاه يارب
زوجة الاستاذ كانت اجتماعية ولطيفة وكنت باحبها قوي وكانت عازمة السفير السعودي على العشاء وعشمانه انها تجيب عيلة مصرية ترفع راسها قدام الاجانب
انا لبست الاولاد ووقفتهم قدامي واحدة في رابعة ابتدائي وواحد في اولى ابتدائي
بصوا ياولاد
انا ما يهمنيش اللي موجودين ومحبش قلة الادب
لو حد منكم اتكلم بطريقة وحشة بالقلم على وشه قدام الناس كلها
لو حد اكل يايده حاشتمه
لو حد اتصرف تصرف كدة والا كدة حاجيب سيرة لما قام ولقيت السرير مبلول
عايزة الناس تفتكر انكم مؤدبين
محدش يعاكس اخوه
محدش يشتكي من اخوه والا قسما عظما لا نادي ولا فسحة ولا مصروف ويمكن مش بعيد ينام في الشارع النهاردة مفهوووووووووم
الاولاد الاتنين عينيهم دورت بقت قد طبق الفاكهة مش مصدقين
يالا باحبكم قوي
وصلنا عند الشيخ عبد الله بدري وسلموا على الناس بمنتهى الادب والاخلاق
ولما وصل السفير بنتي سلمت بمنتهى الرقي وابني وشه في الارض
ايه الجمال ده
لا وشوفوا لما ققدوا على السفرة تبارك الله فيما خلق
ااكل بالشوكة والسكينة وبصيت لابني وهو بيقول لاحته ممكن لو سمحتي تقربيلي الكوباية وهي ترد حاضر
وبعد العشا قعدنا قدام التليفزيون وهم عايزين يتفرجوا على الكارتون اللي بيبوه وبيبصولي من تحت لتحت
وكنا في كومباوند جامعة السلطان قابوس يعني ممكن يروحوا البيت لوحدهم
قلت لزوجة الشيخ عبد الله
انا اعتقد ان الاولاد ممكن يروحوا عشان بكرة مدرسة
قالت يا حبايبي ربنا يخليهملك يارب انا مشفتش كدة
سلموا بأدب على الكل السفير وزوجته والشيخ وزوجته ووصلتهم للباب
وقفلت الباب وسمعنا كلنا
هييييييييه هيييييييه وصريخ كان واحد كان في السجن وطلع
طبعا انا عارفة ان دول اولادي بس رجعت وبصوت هادي جدا
الظاهر فيه اولاد في الشارع انا خايفة لحسن الاولاد يتعلموا منهم الهرجلة وقلة الادب
عايزة اقولكم ان بعد ما روحت السفير السعودي قال للشيخ عبد الله انا ما شفتش اولاد بالادب والتهذيب ده
روحت البيت لقيت الهدوم على الارض والنوتيلا على الكرسي والاولاد بيتنططوا بالجزمة على الكنبه ولكن نظرا لانهم وطدوا العلاقات المصرية السعودية سامحتهم وش

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علامة الاذن التيسير

يجب التمهيد لوجود برص في البيت

الانسان تاريخ